Bild
Nästa artikel
P-MÄRKT

Halvanonym Datsun

Publicerad 22 september 2011
En amerikanare? En okänd europé? Nej en Laurel. Men är det en Datsun eller Nissan?

Helgen har gått och Träffpunkt 80 på Grytsbergs säteri bjöd som väntat på många starka bilupplevelser. Regn på morgonen gjorde att förväntningarna på vädret ställdes lågt men det blev bra till slut och därmed kom förväntningarna att bilar skulle glida ner i sjön på de sluttande gräsytorna på skam.

Mer oväntad var den förkylning som började smyga sig på under söndagseftermiddagen och som idag gjorde att jag fick stanna hemma från jobbet. Här på bloggen kommer ni inte att få se en enda bild från träffen eftersom jag av princip inte lägger upp bilder från träffar på bloggen. Sköna åttiotalare kommer dock som vanligt att dyka upp här med jämna mellanrum. Som idag!

Högst oväntat var det när jag igår på väg hem fick syn på en Datsun Laurel 2.4 från 1983 utanför Ica Väst i Uppsala, som av en del kallas "Snika Värst". En Laurel var med på Träffpunkt 80 men att se ett bruksexemplar utanför Ica kändes smått sensationellt!

Enligt Transportstyrelsens torftiga färgpalett är bilen röd, men brun ligger nog närmare sanningen. Skicket är väl vad man kan förvänta av en udda åttiotaljapanare som går som bruksbil och som avverkat åtta ägare och drygt 15 000 mil. Hur länge bilen kommer att överleva är ju svårt att säga men högtalararrangemanget på hatthyllan ger kanske en fingervisning om ägarens ambitioner. Men vad vet jag?

Notera dekalen i bakrutan: Datsun från Nissan... Jag har berättat om den lilla namnförvirringen tidigare. Nissan/Datsun Laurel dök upp som modell 1968 och placerade sig storleks-och statusmässigt mellan dåvarande Bluebird och Cedric, en sådan som jag såg i Paris fast nyare då. Laurel tillverkades i åtta generationer fram till 2002.

Bilen på bilderna tillhör den fjärde generationen Laurel, internt kallad C31, som tillverkades mellan 1980 och 1984. Jag tror att det endast var denna generation, och möjligtvis föregångaren C230, som såldes i Sverige. Förutom de tuffa aluminiumfälgarna känns designen är anonym. Hade man plockat bort alla emblem på bilen hade få missat att den var japansk och från tidigt åttiotal men jag gissar att få varit säkra på märke och modell. På tal om emblem talar "2.4" om för oss att motorn är en bensinsexa på 2,4 liter men en kort tid kunde man få dieselversionen även i Sverige.

Vad namnet Laurel kommer ifrån vet jag inte. Skådespelaren Stan Laurel spelade Halvan i komikerduon Helan och Halvan så kanske vill namnet antyda att det var halvfint att ha en Laurel. Men troligtvis är förklaringen en annan...

Detta är ett inlägg från Bilspanaren

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.