Nästa artikel
Kantig kavalkad
P-märkt

Kantig kavalkad

Publicerad 19 december 2011
Bilspanaren spanar Sunnys

Det är inte ovanligt att bilmodeller får olika namn beroende på marknad, men ofta är inte helt klart varför så är fallet. Särskilt japanska bilar verkar ha drabbats hårt av denna namnförvirring och jag har berört detta vid ett flertal tidigare tillfällen.

Namnet Nissan (eller Datsun som exportbilarna kallades fram till åttiotalet) Sunny har suttit på rad olika småbilar. Namnet har varierat beroende på exportmarknad. För att hålla reda på vilken modell det rör sig om är det därfö bra att kunna internkoden för respektive modell, en bokstav som anger serie och en siffra som anger generation.

Jag har exempelvis tidigare berättat om Datsun/Nissan Cherry med internkoden N12. Den vita bilen på garageuppfarten är en sådan. Denna Cherry 1.5 GL från 1985 fann jag i Umeå i somras. I Japan verkar Cherry ha hetat Pulsar, samma namn som också efterträdaren N13 fick. I exempelvis Grekland fick N13 heta Cherry men på de flesta marknader i Europa fick den namnet Sunny och det är en sådan vit sedan du ser här på bilderna.

Detta verkar ännu vara en förhållandevis vanlig bil i Sverige. Denna norskregistrerade Nissan Sunny 1.6 LX fann jag i början av november på den parkering där jag gjort andra fynd som exempelvis Opel Commodore och Senator, Toyota Starlet, Land Rover 109 samt Mazda 323. Anledningen till att jag valde att fotografera denna bil är att den inte har lackerade stötfångare. Klart man reagerar på detta! De svensksålda bilarna var nämligen i lite (lite) lyxigare utförande och med det följde färg på stötfångarna. Nissan N13 fanns mellan åren 1987 till 1990.

Föregångaren till denna Sunny hette också Sunny men hade internkoden B11, alltså rör det sig om en helt annan serie här. Även i Japan hette denna Sunny men i Nordamerika hette den Sentra. Den tillverkades även där, i USA närmare bestämt. (I Malaysia fanns exempelvis också en Sentra men då rörde det sig om en N13 för ytterliga förvirra begreppen.)

Efterträdaren till B12 exporterades inte i lika stor utsträckning till Europa, förutom i kombi- och coupéutförande. I Sverige såldes endast coupéutförandet medan övriga karossvarianter, sedan och halvkombi, alltså motsvarades av Sunny N13. I Finland, eller åtminstone på Åland, verkar även den något klumpigt formgivna kombimodellen av Sunny B12 ha sålts. Det är nämligen en sådan Ålandsregistrerad röd Nissan Sunny 1.6 SLX du ser på bilderna.

Sista bilen i dagens inlägg är just en svensksåld Sunny B12 coupé. Jag fann denna fräsiga Sunny 1.6 SLX från 1990 när jag handlat på Ica för en månad sedan ungefär. Det är ingen vacker skapelse direkt, men kul i all sin kantighet. Nissan B12 fanns mellan åren 1985 och 1990.

Nissan var ingalunda ensamma om att tillverka kantiga bilar på åttiotalet men det sägs att Nissan höll sig fast extra länge till kantigheten. Det var Nissans chefsdesigner som insisterade på att hålla fast vid linjal och vinkelhake vid ritbordet. Det sägs också ha bidrag till Nissan svikande försäljningssiffror under åttiotalet.

Om detta är en sann historia vet jag inte, men den är bra så pass bra så varför kolla upp den? Vi kan i alla fall konstatera att Nissan Sunny säkerligen är en bra bil, alla bilarna i dagens inlägg verkar åtminstone ha klarat åren bra, men särskilt roliga är de kanske inte. Kanske var det därför Nissan kom på kant med kunderna?

Cherry 1,5GL 1985

Sunny Sedan

Sunny sedan

1 Sunny SLX kombi

6Sunny SLX kombi

Sunny coupe

Sunny coupe

Sunny coupe

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.