Idag skulle man kunna tro att jag fortsätter med mina brittiska spaningar, men så är det inte. Bilarna har visserligen brittiska registreringsskyltar, men miljön ser väldigt svensk ut. Och så är det också. Bilderna är tagna en helt vanlig torsdagsmorgon i Uppsala!
Även om Mazda RX7 är en spännande bil så är den inget i jämförelse med den andra vagnen: en Skoda 136 Rapid! Det är alltid kul att ha med en tjeckoslovakisk bil på bloggen och modellen ligger högt upp på min vill-spana-lista så jag är väldigt nöjd, även om ett svenskregistrerat exemplar hade varit roligare.
Detta är i alla fall ett riktigt toppexemplar med alla trevliga emblem och stripes på plats. Den är troligtvis en 90:a (registreringsnumret börjar på G), den sista årsmodellen. Modellen sålde förhållandevis bra i Storbritannien, men det är ändå uppseendeväckande att se en - särskilt i Sverige! Vad den gör i Uppsala kan man ju spekulera i, men troligtvis hör i alla fall Skodan och Mazdan ihop på något sätt.
Skodas 130-serie kom som 1984 års modell som en variant på 120-serien. 120-serien kom 1975 i varianterna 105 och 120 med motor på knappt 1050 respektive 1200 kubik (som kom i starkare version 1988 kallad 125). Den hade liksom sin föregångare svansmotor, bakhjulsdrift och föråldrad teknik. Modellen blev ökänd i Sverige efter att Trafikmagasinet välte med den i undanmanöverprov i 30 km/h. Inte nog med att Skoda var en udda och ålderdomlig öststatsbil, nu var den också livsfarlig!. Märket var nu iskallt. Att bakvagnen konstruerades om efter vurpan i TV spelade ingen roll.
1984 uppdaterades utseendet till ungefär det du ser på bilderna. Coupémodellen (som funnits även tidigare) döptes nu till det tuffa Rapid. Samma år tillkom alltså även 130 med motor på knappt 1300 kubik. 1987 uppdaterades motorn och blev starkare och modellen döptes nu till 136, eller 135 som var en lågkompressionsvariant med lägre effekt. 1987 kom framhjulsdrivna och jämförelsevis moderna Skoda Favorit. 1990 lades 120- och 130-serien ned och från 1990-talet och framåt tog Volkswagenkoncernen över Skoda alltmer. Favorit utvecklades senare till Felicia som blev en försäljningsframgång i Sverige och därmed var Skoda tillbaka på banan på den svenska marknaden. Idag är det inget konstigt att köra Skoda, men visar du dig i en äldre svansmotorförsedd Skoda lovar jag att folk kommer att komma fram till dig och säga något om öststatskvalité och livsfarliga köregenskaper.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.