I Klassiker 2/2013 spanar vi bilar i hela världen. Vi uppmanar också läsare att skicka in sina semestertips. Det har Henrik gjort:
"Hej,
Här är ett par VW bilder jag tog under en promenad i Cozumel, Mexico. T2;an är väl vattenkyld, en såkallad T2c om jag inte ar helt fel ute.
vad den gröna ar for något vet jag däremot inte.
/Henrik."
Carspotting i Mexico torde vara en ganska hektisk sport för VW-fantaster, då klassiska bubblan byggdes här ända fram till 2005. VW började sammansättning av dessa i regi av Automex 1961. men ganska snart stod man på egna ben och var under en lång tid marknadsdominerande och skickade även många modeller på export till USA och Europa. "New Beetle" byggdes mellan 1998 till 2010 i princip uteslutande i Mexico förutom en liten serie som sattes ihop hemma i Wolfsburg av första årsmodellen.
Volkswagen T2 började byggas i Volkswagens Pueblafabrik 1970 och det fortsatte man med fram till 1994, då hade den fått ny vattenkyld motor och på grund av det den inte helt estetiskt korrekta faceliften... De sista åren fick den även elektronisk motorstyrning, insprutning och katalysator. Sen ersattes den där av T4 utan att passera T3.
T2 var och är en långkörare då den byggs än idag i Brasilien, där fick den vattenkylning och gummitryne från 1995 års modell, om det är en mexikansk eller brasiliansk T2 Henrik fotograferat under sin promenad i Cozumel är oklart, men en intressant modell är det i vilket fall.
Farmarpickisbygget däremot är otvivelaktigt av brasilianskt ursprung, modellen heter till och med Brasilia. Den kom 1973 och är snarlik den europeiska VW 412 utanpå men bygger på typ 1 chassi och mekanik. Den här gjordes fram 1982 då den ersattes av den modernare Volkswagen Gol, som hade börjat säljas under 1980. Från 1974 monterades även Brasilian i viss utsträckning även i Mexico.
Dela med dig av dina semesterbilder till red@klassiker.nu
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.