Dessa två modeller togs som sagt aldrig in i Sverige men enstaka exemplar har letat sig hit som flyttgods, kanske bara just de här två exemplaren jag sprang på med bara några månaders mellanrum.
Avantime var en radikal conceptbil som sattes i produktion i stort sett oförändrad. Det var ett mellanting mellan en fyrsitsig coupé och en MPV, och i ärlighetens namn är det lite svårt att begripa vad den egentligen fungerar som bäst av dessa två, det Avantime var bäst som, var bara att vara udda. Och den föll inte heller köparna i smaken och efter knappt två år och 8557 byggda lade man ner Avantime.
Samtidigt hade man presenterat Vel Satis 2001, detta var en prestigemodell med hög utrustningsnivå, lyxig , och lite mer lagom udda än Avantime. Vel Satis blev en ganska populär direktions och tjänstebil, och blev til och med presidentens officiella bil under ett antal år. Vel SAtis byggdes i drygt 62000 exemplar mellan 2001-2009.
Vel Satisen hittade jag på en gata i Göteborg, och kom i samspråk med ägaren som hade tagit hem den som flyttgods efter varit bosatt i Frankrike under ett par år. På frågan varför just en Vel Satis svarade han -"Jag är 1,95 och mina grabbar lika långa dom och det här var den enda bilen vi kunde åka allihop i!" En liten nackdel med att äga en sådan i Sverige berättade han vidare var service, det finns inte, så man får åka på bilsemester en gång om året till Frankrike och serva den där istället...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.