Road Runner kom 1968 och var en Satellite coupé med 383" V8 med basmotor och hade seriefiguren Road runner, för oss mer känd som Hjulben som genomgående tema. Till och med signalhornet hade seriefigurens speciella läte. Efter 1970 svalande muskelbilsintresset betydligt, Roadrunner fanns nu på den nya Satellitekarossen, och av de 335 pigga hästarna i 383" motorn fanns det bara 150 stycken kvar i stallet 1974.
1975 försvann Satellite och ersattes av Fury i mellanklassen, mid-size . Full-size serien fick heta Gran Fury
Hur som helst så är dessa 70-tals modeller främst i mid-size formatet (som i amerikanska mått innebar 5,45 meters längd och dryga 2 ton i tjänstevikt!) ganska okänt territorium även för USA-bilsfolk här. Mycket få såldes nya oavsett märke, privatimporten nästan obefintlig. I Sverige såg vi bara Valiant och Volare som var en bra bit mindre och var inte heller någon kioskvältare vid denna tid.
Road Runner fick hänga med ett år med den nya större karossen på Fury-bas, men delade nu samma smoggade 318" motor som övriga Fury-serien. Och det här är just en sådan sällsynt pippi som jag stötte på i Tidan, mellan Skara och Skövde.
1975 såldes Road Runner som en egen modell men var i stort sett bara en dekaltrimmad Fury. 7183 stycken av dessa såldes, och två hittade till Sverige i princip samtidigt 1977, den ena är borta men detta exemplar lever kvar sexton ägare senare i hyfsat bruksskick. Vid någon omlackering har originaldekoren försvunnit men det är ändå en riktig Road Runner. Eller riktigt och riktig, det är ju egentligen en Fury i för trång kostym, året efter flyttades namnet över till den mindre Volare, och ströks som egen modell utan fanns bara i tillvalsslistan där den förde en tynande tillvaro fram till 1980
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.