Det japanska temat fortsätter idag med ett för bloggen nytt bilmärke! Och bilen i fråga är en riktigt rar ärta som jag tyvärr inte själv funnit, men känner att jag bara måste visa för er. För en månad sedan skrev Per-Magnus från Malmö till mig och hade frågor om en Alfa Romeo 75 Turbo från ett tidigare inlägg. Tydligen är Turbovarianten av 75:an ovanlig i Sverige. Han anger själv att han gillar att fotografera bilar i trafik som inte "borde" vara i trafik och bifogade några bilder han tagit. När jag fick se bilden på den här bilen satt jag bara stum och stirrade på skärmen med hakan snuddande vid bordet. Men, men hur... kan den bara stå sådär? På en vanlig gata bland vanliga bilar? Hur kommer det sig...?
Bilen som gjorde mig till ett stammande fån är Isuzu Bellett från 1967. Ruggigt unik vagn och just denna har en grym patina, skriver Pehr-Magnus. Bilen har haft fem ägare och rullat drygt 7000 mil enligt Transportstyrelsen, men det kan säkert vara 17000 också. Hur som helst är det svårt att se på skicket. Framskärmarna har fixats till då man kan se en nyansskillnad på dessa. Kan man få tag på en framskärm till en Bellett? En backspegel har ramlat av. Är det överhuvud taget möjligt att få tag på en sådan? Backspeglarnas fästen sitter i alla fall på skärmarna som sig bör på en gammal japanare. Det var nämligen länge lag i Japan att backspeglarna skulle sitta ovanför framhjulen.
Isuzu Bellett var bland de första japanska bilarna som såldes i Sverige. 1964 importerades en liten serie Toyota Crown, året efter kom Isuzu Bellett till Sverige, som var den första japan som lanserades i en lite större satsning. Jag gissar att det finns försvinnande få av dessa pionjärer kvar. Idag har vi facit. Toyota blev en framgång i Sverige medan Isuzu blev en parentes. Att få se en Bellet stå så här är därför en lätt overklig upplevelse. Det är en snygg liten vagn. Jag ser lite brittiskt och italienskt i designen (det ryktas om att Michelotti formgivit bilen) men formspråket är ändå eget.
Izuzu Bellett tillverkades från 1963 och tio år framåt. Den ersatte då Hillman Minx, som Isuzu tillverkade på licens. Vanligaste Belletten var sedanmodellen med två eller fyra dörrar. Ovanligare var en tvådörrars kombi, kallad Express, och ännu ovanligare var pickupen Wasp. 1964 kom en formskön coupé kallad GT som 1969 kom en i racingversion kallad GT-R. Den tillverkades endast 1400 exemplar och är hett eftertraktad idag. 1974 kom efterträdaren till Bellet som baserades på GM:s T-plattform (som jag berättat om tidigare) och var i stort Opel Kadett C med andra emblem. Till en början hette den Bellett Gemini och senare bara Gemini. Den såldes aldrig i Sverige och det dröjde till åttiotalets mitt tills Isuzus personbilar hittade hit igen, då med sportcoupén Piazza, som faktiskt också byggde på T-plattformen, och lilla framhjulsdrivna Gemini. Snygga bilar, men sedan försvann märkets personbilar från den svenska marknaden igen.
Men hur har denna bil kunnat överleva? Hur och varför har den hamnat här? Dessa frågor har jag inte svar på, men att den finns är ett faktum. Och det är inte bara överväldigande, utan också väldigt glädjande.
Tomas Åström
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.