Det var inte så länge sen jag skrev ett inlägg med massor av Saab 99:or så det kan ju verka onödigt att skriva ett till, dessutom när det inlägget innehöll en likadan fyrdörrars vit 99 GL av samma årsmodell som den på dagens bilder. Nåväl, nu är det inte just Saab 99 som jag vill uppmärksamma utan snarare bilmärket Saab.
Jag är uppväxt med och i diverse olika Saabar och skulle väl kalla mig Saabnörd om någon tvingade mig att ta ställning. De många turerna kring Saab förra året engagerade mig däremot inte direkt mycket. Saab gick dåligt, som vanligt, så det var inte så konstigt om det skulle gå i konkurs. För mig är Saab de gamla Saabarna, de jag minns från min barn- och ungdom. De som var lite egensinniga och roliga. Det är Saab för mig. Jag lärde mig till exempel köra bil i just en Saab 99, vilket jag berättat om tidigare. Gamla Saabar sätter sina spår.
Men än rullar många gamla Saabar i Sverige och sist i dagens något sentimentala inlägg vänder vi blickarna till bilen på bilderna. I november stod den i höstlöven utanför det vackra Elisabethsjukhuset i Uppsala, uppfört i två etapper på 1910- och 1920-talet. Bilen är en Saab 99 GL 1982 som haft fem ägare och rullat runt 18000 mil. I år fyller den 30 år och belönas, liksom Hondan i förra veckans inlägg, med skattebefrielse. En annan förmån är ju dessutom att besiktning bara behöver utföras vartannat år. Just denna bil ska besiktigas den sista januari och vi får hoppas att det blir av. Nu när alla Saabar har blivit, så att säga, historiska är det viktigt vi får fortsätta att se dem på våra gator!
Tomas Åström
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.