Första bilen är en Audi 80 CL från 1983 utrustad med frontspoiler som jag fann i juni när jag var på bilspaningsrunda i stadsdelen Eriksberg i Uppsala. Där fann jag också Subaru 1800 och Volvo 343 med en ägare, som jag berättat om tidigare. Audin ser skaplig ut, har haft tio ägare och rullat knappt 26 000 mil. Den besiktigades i september med ställdes av en månad senare. Kanske för vintern bara?
1979 kom den andra generationens Audi 80, eller tredje generationens om räknar med den variant av F103 som hette 80 och som fanns mellan 1966 och 1969. Plattformen som den bygger på kallas B2, som jag berättade i förra inlägget. Den formgavs av Claus Luthe, men designen anslöt till den skarpa föregångaren. Det kan man dock inte säga om efterträdaren B3, eller typ 89, som kom 1987.
I somras fann jag i Umeå en nära släkting till Audin, den idag lite ovanliga andra generationens Volkswagen Passat, kallad Passat B2. Det är en Passat CL Turbodiesel från 1983 i slitet bruksskick. Den har endast haft fyra ägare men rullat modiga 45000 mil och är lastbilsregistrerad vilket avslöjas av ett lastgaller bakom förarstolen.
Passat B2 kom 1981 och delade plattform med Audi 80 men fick till skillnad från föregångaren en helt egen kaross i förhållande till Audin. 1989 ersattes den av den rundare och kylargrillsbefriade Passat B3. Man kan, om man vill, notera att Passat B3 och Audi 80 B3 inte delade plattform.
Passat B2 fanns också som sedanmodell och hette då Santana. Trots att jag var sen hem till middagen var jag bara tvungen att stanna till och fotografera denna Santana. Man vet aldrig när tillfälle ges nästa gång, om det nu ens händer igen! Det är en Santana LX från 1984 i bruksskick. Den har rullat knappt 33600 mil och avverkat 8 ägare.
Santana introducerade samtidigt som Passat B2 och skulle vara lite finare än denna. Santana hade bland annat mer påkostad inredning och så kunde man få den med femcylindrig motor från Audi. Modellen sålde dock dåligt och 1985 fick Santana samma front som Passat och så döptes den om till just Passat. Den femcylindriga Audimotorn erbjöds nu också i den vanliga Passaten.
Därmed var Santanas historia slut, åtminstone i Europa. Tillverkningen fortsatte dock i bland annat Argentina, Brasilien, Kina, Japan, Namibia och Sydafrika, även om modellen kunde lite olika namn beroende på marknad. Vad sägs till exempel om Ford Verailles, en version som såldes i Brasilien på nittiotalet?
Största framgången hade Santana i Kina där tillverkningen startade 1982 och den fortsätter så idag! 1995 kom Santana 2000, som togs fram tillsammans med Volkswagen do Brasil, 2004 kom Santana 3000 och dagens modell, som kom 2008, heter Santana Vista. Den snabba ekonomiska utvecklingen gör dock att avlagda utländska modeller inte längre har någon plats på den kinesiska marknaden och 2012 blir sista årsmodellen för Santana. Du kan läsa mer om Santana och andra avlagda europeiska modeller som fått nytt liv i Kina i Fredrik Nyblads reportage i senaste numret av Klassiker.
De sista bilderna kommer från ett besök i Shanghai hösten 2007. Bilderna togs inte primärt i bilspanarsyfte men det framgår ändå hur vanlig Volkswagen Santana är, särskilt som taxi. Den första raden visar förutom en Volvobuss fem Santana 3000 i färgglatt taxiutförande.
På den andra bilden syns på den igenkorkade motorvägen bland annat olika varianter av Santana, men 3000 är den vanligaste.
Därmed blev familjens svarta får, den misslyckade Santana, den mest framgångsrika i slutänden av de tre släktingarna i detta inlägg. Släkten är som bekant värst!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.