Bilspanaren har spanat i Danmark.
Helgen tillbringades i härliga Köpenhamn. Vädret var dock inte lika härligt, men som tur var lyckades vårt tåg trots stormen ta sig ända hem till Uppsala i söndags utan större förseningar.
Köpenhamn är en synnerligen bra stad för bilspaning då det finns rätt gott om gamla och halvgamla intressanta bilar. Det blev dock ytterst få bilder tagna, men jag kan ju nämna några bilar jag såg så kanske det vattnas i munnen på någon av er. Vad sägs till exempel om Volvo Duett, MGB GT, Hundkoja, DKW AU 1000, Rover P6, Volkswagen Bubbla, Volvo Amazon, Morris Minor, Mercedes W123 både som fyrdörrars sedan, kombi och coupé samt flera trevliga åttiotalsbilar som till exempel Volkswagen Passat B2 och Ford Granada Mk 2. Och såklart de kralliga typerna i dagens inlägg.
Jag är av någon anledning en lite svag för tidiga Ford Transit, den som brukar kallas Mk 1. Det är lite svårt att beskriva varför men jag tycker de är tuffa på något sätt. En tidig Transitbuss, mörkblå med vit kylargrill skulle jag ha svårt att motstå. Om jag nu erbjöds en, vill säga. I inlägget från i somras med husbilar skrev jag kortfattat om Ford Transits historia.
Den första Transiten höll på att lastas på Frederiksborggade och liknar den jag beskriver ovan men den har två fel. Dels är den för stor. Transit finns i ett otal varianter och jag vill ha en lättare variant med kortare kaross och utan dubbelmonterade bakhjul. Och dels har den den fula utstickande grillen. När Transit fick dieselmotor (och V6-motor) rymdes den i riktigt och därför förlängdes fronten. Hur som helst är det inte snyggt. Men den är rätt tuff ändå.
Årsmodellen vet jag inte men det är en Mk 1 och fanns som från årsmodell 1966 till 1978. I Tyskland kallas den dock generation 2 då det fanns en tysktillverkad Ford Transit mellan 1953 och 1965. Mk 1 ersattes av Mk 2 som du ser på bilden nedan. Som du ser handlar det om en ansiktslyftning snarare än om en ny modell. Fronten förändrades liksom inredningen. Under huven byttes Mark 1:s Essex V4 (alltså inte Köln V4:an som hamnade i Saab 96) till Fords så kallade Pinto. Inte förrän 1986 kom den helt nya Transit Mk 3.
Mk 2-Transiten stod på Nansensgade och är en före detta tysk ambulans, numera danskregistrerad. På dörren står det Katastrophenschutz Landkreis Breisgau-Hochschwartswald vilket fritt, och inte så bra, översatt betyder "Räddningstjänsten i distriktet Breisgau-Hochsschwartswald" (som ligger i sydvästra Tyskland). Vid en googling upptäckte jag att den beige färgen verkar ha varit standard på Katastrophenscutz-ambulanser, likaså de svarta fälgar med svarta navkapslar. Mycket tufft!
Köpenhamn är som sagt en bra stad för bilspaning så jag behövde inte gå långt för att hitta något annat intressant, som till exempel en Citroën 2CV i dansk färgställning.
Farvel! Tomas Åström
Köpenhamn är en synnerligen bra stad för bilspaning då det finns rätt gott om gamla och halvgamla intressanta bilar. Det blev dock ytterst få bilder tagna, men jag kan ju nämna några bilar jag såg så kanske det vattnas i munnen på någon av er. Vad sägs till exempel om Volvo Duett, MGB GT, Hundkoja, DKW AU 1000, Rover P6, Volkswagen Bubbla, Volvo Amazon, Morris Minor, Mercedes W123 både som fyrdörrars sedan, kombi och coupé samt flera trevliga åttiotalsbilar som till exempel Volkswagen Passat B2 och Ford Granada Mk 2. Och såklart de kralliga typerna i dagens inlägg.
Jag är av någon anledning en lite svag för tidiga Ford Transit, den som brukar kallas Mk 1. Det är lite svårt att beskriva varför men jag tycker de är tuffa på något sätt. En tidig Transitbuss, mörkblå med vit kylargrill skulle jag ha svårt att motstå. Om jag nu erbjöds en, vill säga. I inlägget från i somras med husbilar skrev jag kortfattat om Ford Transits historia.
Den första Transiten höll på att lastas på Frederiksborggade och liknar den jag beskriver ovan men den har två fel. Dels är den för stor. Transit finns i ett otal varianter och jag vill ha en lättare variant med kortare kaross och utan dubbelmonterade bakhjul. Och dels har den den fula utstickande grillen. När Transit fick dieselmotor (och V6-motor) rymdes den i riktigt och därför förlängdes fronten. Hur som helst är det inte snyggt. Men den är rätt tuff ändå.
Årsmodellen vet jag inte men det är en Mk 1 och fanns som från årsmodell 1966 till 1978. I Tyskland kallas den dock generation 2 då det fanns en tysktillverkad Ford Transit mellan 1953 och 1965. Mk 1 ersattes av Mk 2 som du ser på bilden nedan. Som du ser handlar det om en ansiktslyftning snarare än om en ny modell. Fronten förändrades liksom inredningen. Under huven byttes Mark 1:s Essex V4 (alltså inte Köln V4:an som hamnade i Saab 96) till Fords så kallade Pinto. Inte förrän 1986 kom den helt nya Transit Mk 3.
Mk 2-Transiten stod på Nansensgade och är en före detta tysk ambulans, numera danskregistrerad. På dörren står det Katastrophenschutz Landkreis Breisgau-Hochschwartswald vilket fritt, och inte så bra, översatt betyder "Räddningstjänsten i distriktet Breisgau-Hochsschwartswald" (som ligger i sydvästra Tyskland). Vid en googling upptäckte jag att den beige färgen verkar ha varit standard på Katastrophenscutz-ambulanser, likaså de svarta fälgar med svarta navkapslar. Mycket tufft!
Köpenhamn är som sagt en bra stad för bilspaning så jag behövde inte gå långt för att hitta något annat intressant, som till exempel en Citroën 2CV i dansk färgställning.
Farvel! Tomas Åström
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.