Som trogna läsare av Bilspanaren vet är det flera läsare som då och då bidrar med material till bloggen. Jag har inte möjlighet att publicera allt, även om jag försöker, men många fortsätter ändå att skicka bilder.
Det är väl så att om man ägnar sig åt bilspaning, eller bilspotting som är den mer korrekta termen, känner man ibland att man bara måste få delge någon sina fynd. Kolla en Subaru Trendy! vill man utropa men sällan har man någon förstående person med sig som man kan dela upplevelsen med. I alla fall inte på det där positiva sättet. Var ska man då pysa ut den där exalterade känslan? Ett effektivt sätt är att skriva till någon som förstår och då finns Bilspanaren där som din jourhavande bilspottingvän. En annan möjlighet att nå ut med dina spaningar är att gilla Bilspanaren på facebook och sedan kan du alldeles själv lägga upp dina spaningar där!
Än så länge är det bara tre som tagit fasta på den möjligheten men jag hoppas på fler. Vilka bilar har de då spanat in? Jo en Ford Fiesta, en Fiat 127 och en KVD 441 alias "Tjorven"!
En av dem som bidragit med material är Jörgen från Örebro. Jag har publicerat flera av hans bidrag här på på bloggen och idag är det dags för ännu ett. Så här skrev han för ganska exakt en månad sedan:
På en parkering utanför bilfirman Jonsson Bil i Örebro hittade jag dagens bilfynd; en Subaru J10-Trendy 4WD årsmodell 1985. Skicket är mycket fint. En bil som man knappast ser varje dag.
Om Transportstyrelsens uppgifter stämmer så ger de en förklaring till det fina skicket: två ägare och 5276 mil på mätare. Det är inget som garanterar ett bra skick men det är sällan en nackdel heller. Notera slitna röda stripes på stötfångarna och den intressanta placeringen av majblomman på vindrutan.
Subaru Trendy hette på de flesta marknader Justy och presenterades 1984. Den fanns med framhjulsdrift eller in- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift, vilket var unikt för en så liten bilmodell. I Sverige såldes den dock endast med fyrhjulsdrift.
Om vi återvänder till tvåtonslacken på den andra bilen i inlägget så verkar kombinationen av mörkblå- och silver- eller ljusblåmetallic ha varit populärt på japanska bilar på åttiotalet. För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om en Nissan Cherry med ett namn och två färger
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.