I tidningen Klassiker tar man upp bilmodeller som är utskrotningshotade, det vill säga är på väg att försvinna helt. Genom att jämföra antalet nysålda bilar med antalet bilar kvar i trafik av den specifika modellen får man fram en överlevnadsprocent.
I senaste numret avhandlades Toyota Starlet och eftersom jag nu funnit hela tre stycken tänkte jag göra detsamma. Den generation Starlet som avhandlas i detta inlägg kallas 60-serien och fanns från årsmodell 1979 till 1984. Av 10 778 sålda finns idag endast 245 bilar kvar i trafik. Överlevnadsprocent: 2,3.
Vad Toyota fick namnet Starlet ifrån är osäkert men det betyder i alla fall ung kvinnlig filmstjärna enligt Google översätt. Hur som helst tänker nog de flesta på tjejtidningen med samma namn. Oavsett vilket så uppfattas nog inte Toyota Starlet som särskilt macho och då kan ju namnet passa.
Den första Starleten jag fotograferat är från 1979, alltså första årsmodellen för denna generation. Starlet hade beprövad teknik såsom stel bakaxel, bakhjulsdrift och stötstångsmotor på 1,2 liter. Jag gissar att just den här bilen inte var svart från början. Säkert är i alla fall att den inte hade vita ränder som ny.
Transportstyrelsen har garderat sig och anger "flerfärgad". Ingen ledtråd där om ursprungsfärg. Bilen har haft 12 ägare och skicket är sådär. De vita fartränderna antyder möjligtvis att den används lite som en sladdvänlig busbil. Bakhjulsdriften och tåligheten gjorde Starlet till en ganska populär rallybil.
Den röda Starleten hittade jag redan i slutet av april och det är den sista bilen i min lyckosamma sjukhusspaning. Den är från 1984, sista årsmodellen för denna generation Starlet. Två ansiktslyftningar hann modellen genomgå innan efterträdaren kom 1985. Jämfört med 79:an ovan har denna till exempel en mer sluttande front med fyrkantiga lysen och en baklucka som öppnar även mellan bakljusen.
Denna bil har endast haft tre ägare och gått 14 000 mil. Skicket är även på denna sådär och bilen ställdes faktiskt av tre dagar efter att bilden togs, kanske för att ägaren saknade sommardäck?
Den sista Starleten är också från 1984 och passerade mig när jag stod och väntade på bussen inne i Uppsala centrum. Den ser ju rätt skaplig ut men jag såg den en väldigt kort stund så jag vet egentligen inget om det. Fyra ägare har den haft och 16 000 mil har den gått i alla fall. Bilden är rätt dålig men bra med tanke på att jag använde mobilkamera och att bilen rörde på sig.
På tal om dåliga bilder så uppmärksammade jag efterträdaren till denna generation Starlet redan i november när snön försvårade bilddokumentationen. Du ser resultatet här. Denna generation Starlet kallas 70-serien och fick framhjulsdrift och nya motorer med tre ventiler per cylinder. Högteknologiskt! Överlevnadsprocenten för denna generation är större: 12,6.
I inlägget om Mazda 323 GTX häromdagen beskrev jag att bilspotting, eller bilspaning som jag kallar det, också handlar om ett visst mått av trendspaning inom bilhobbyn. Något skrytsamt kanske, beskrev jag hur jag låg steget före och (nästan) lyckades förutspå temat för bilträffen Träffpunkt 80 efter att ha spanat in en Kameigolf.
Eftersom dagens inlägg kommer efter det att Klassiker uppmärksammat Starlet visar det att jag nu ligger steget efter. Precis som vilken ung kvinnlig filmstjärna som helst kan man inte alltid ligga på topp.
Ett inlägg från: bilspanaren.blogspot.com
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.