I förra inlägget, som behandlade en Saab 900 EMS, beskrev jag hur svårt det ibland är att vara en bilspanare. Dagens inlägg visar att det ibland också är lätt. På väg till jobbet såg jag denna bil stå vid en byggarbetsplats. Smidigt värre, bara att stanna till och knäppa några kort för att sedan rusa iväg igen.
Bilen är en Volga, förlåt, Volvo 164 från 1969. Den saknar mycket av det krom som modellen ska ha och när jag såg bilen på avstånd snett bakifrån trodde jag därför att det var en 144. Säkerligen har den någon gång blivit omlackad och då har man satt igen alla hål för kromlisterna.
Sätena är överdragna med någon typ av leopardmönstrat teddytyg, antagligen för att dölja en sliten tygklädsel. 1969 var enda året med tygklädsel som standard i 164. Året efter blev läderklädsel standard och tyg gick endast att få som tillval. I ett av de första inläggen jag skrev på denna blogg berättade jag lite om Volvo 164. Du kan läsa det här.
Hur kommer det sig då att jag (hrm...) råkade skriva Volga istället för Volvo? Jo, i TV-serien MacGyver om den äventyrlige MacGyver fick Volvo 164 agera någon slags okänd öststatsbil, kanske Volga.
Liksom bilen på bilden har den då berövats krom och den diagonala ribban i grillen som är så starkt förknippad med Volvo. Till skillnad från bilen på bilden har MacGyverbilarna självfallet blivit av med sina emblem för att ytterligare dölja ursprunget.
På den fantastiska Internet Movie Cars Database hittar du bilder från avsnittet jag tänker på. I kommentarerna kan också se att Volvo 164 varit med i fler MacGyveravsnitt, men aldrig som sig själv. I ett klipp på Youtube kan du till exempel se den som en indisk (?) taxi! Här är klippet. Vet någon läsare vad den ska spela i andra avsnitt?
Varför Volvo 164 fått dessa, kanske inte så glamorösa, roller kan jag endast spekulera i. En förklaring ligger väl i att Volvo 164 ser lite konstig ut. Förklaringen till det kan vara Volvos beslut på sextiotalet att med liten budget ta fram en lyxmodell. Redan i slutet av femtiotalet hade Volvo planer på en större lyxbil och resultatet blev P358.
Den formgavs av Jan Wilsgaard, Volvos chefsdesigner under många år, och var en stor och lyxig vagn med en front som dominerades av en jättegrill som flankerades av två inbyggda "extraljus". Projektet låg dock illa till i tiden. I USA, som så klart var en viktig marknad, började kompaktare modeller bli alltmer populära och projektet lades ned.
När arbetet med 140-serien startade fanns också planer på en större modell med volymbilen som grund. Det mesta av budgeten gick naturligtvis till den nya volymmodellen så lyxmodellen fick inte kosta för mycket att ta fram. Resultatet blev Volvo 164, förenklat en Volvo 144 med framdel från P358, om än i någon omarbetad form.
En annan förklaring till rollen i MacGyver är att dessa avsnitt spelades in när Kalla kriget fortfarande rådde. Alla tidiga avsnitt av MacGyver spelades in i USA och de senare även i Kanada, men aldrig i Europa, Sydamerika eller var handlingen nu kunde utspela sig.
Hur som helst var nog tillgången på öststatsvagnar inte särskilt god i vare sig USA eller Kanada. Varför man då valde Volvo 164 som stand in har nog att göra med att den ser lite konstig ut, kanske rent av ful. Som alla öststatsbilar gjorde i amerikaners ögon under Kalla kriget.
Jag slänger in en sista bild också på min egen bil som får vara med för att visa att Volvo 164 kan vara snygg också. Fulsnygg kanske, men ändå snygg.
Ett inlägg från: bilspanaren.blogspot.com
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.