För en vecka sedan presenterades en himla massa Amazoner och idag fortsätter jag med svenskt här på bloggen. Idag blir det en Saab som inte är riktigt ärlig med vad den är.
För ett par veckor sedan i Uppsala fann jag denna Saab 99 turbo från 1978. Vilket fynd! Kardinalröd och utrustad med turbofälgar (de så kallade inkafälgarna), front- och bakspoiler samt, såklart, de tuffa turboemblemen. Och på instrumentpanelen tronar också den stöddiga turbotrycksmätaren.
Men jag anar ugglor för Turbon hade endast tredörrarskaross detta år. Till de mer nördiga kunskaperna hör också att Turbon hade annorlunda strålkastartorkare och saknar texten Combi Coupé på c-stolpens ventilationsgaller... En koll med Transportstyrelsen bekräftar mina misstankar; det är en 99 GLE som sminkats för att likna det sportigare syskonet! Nu är det i och för sig inte fy skam då GLE också den är en ganska ovanlig variant av 99:an.
Bilen ser ut att vara i ett skapligt bruksskick och har endast haft tre ägare. Vem av dem som dekaltrimmat bilen vet jag inte. Möjligen kan det vara den nuvarande ägaren eftersom jag vet att han är Saabfantast och han äger ävenden grå 99 EMS (bland annat) som står på andra sidan gatan. Du kan läsa om den bilen här.
Saab 99 GLE introducerades 1976. Det var topputrustad variant och skulle vara det lyxiga alternativet för Saabköparen. Motorn var visserligen samma som i den sportigare EMS, men GLE hade automatlåda. 1978 var sista årsmodellen för både GLE och EMS då den nya 900, introducerad som 1979 års modell, tog över som toppmodell.
Saab 99 Turbo introducerades som 1978 års modell och lades ned 1980. Några stora volymer blev det aldrig av modellen då den inte tilläts konkurrera med 900 turbo, men modellens betydelse för Saabs varumärke och image är outplånligt.
I nästa inlägg blir det ännu en ovanlig Saab, fast då med turbo på riktigt!
--
Med vänliga hälsningar
Bilspanaren/Tomas Åström
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.