Nästa artikel
133. Saab 9000 fyller 40 – vilket kalas!
Studio Klassiker

133. Saab 9000 fyller 40 – vilket kalas!

Publicerad 2024-06-06 07:00
Projekt X29 – Saab 9000 – premiärvisades i maj 1984. Claes Johansson, Anders Helgesson och Carl Legelius pratar om människorna, modellerna, myterna och mycket mer runt Saabs kanske allra viktigaste bilprojekt.

Saab 9000 fyller 40 och det firas verkligen! Saabfestivalens tema 2024 är just Saab 9000 och nyutkomna Saab Cars Magazine #12 handlar nästan uteslutande om Projekt X29. 

Anders Helgesson har kört chassinummer 001 mot det allra sist tillverkade exemplaret – vad är gemensamt och vad skiljer?

– Det är två väldigt olika bilar men det som förenar är körkänslan. Saab 9000 är rolig! Den är förhållandevis lätt, har fin styrning och så sitter man helt fantastiskt i den oavsett hur gammal bilen är, säger Anders.

– Jag tycker den äldsta är snyggast, säger Claes Johansson. Det är något med uttrycket i fronten och så den tredelade spoilern bak...

– Nej, CS är mycket snyggare, tuffare och sportigare, säger Anders Helgesson.

– Men CD är inte så dum den heller, menar Carl Legelius.

 

Köp Saab Cars Magazine #12 i vår webbshop

Saab Cars Magazine #12

Sveriges – och världens – magasin för Saabentusiaster är här med sin tolfte utgåva! Den här gången handlar det nästan uteslutande om den pigga 40-åringen 9000!


Saabandan
9000-prototyper och Saabprofiler. Tack Torsten Åman!

Provkörning första och sista 9000! 
Två ultralågmilare direkt från museet. Så lika. Så olika. 

Ursaab i liten upplaga
Sandlund ART tar sig an vår favorit. Ger den nya historier, vägdamm och repiga rutor. Vackert!   

En dricksflaska och andra artefakter
Sorgliga leksaker och pokalen från Talladega. Lågt och högt.   

Från X29 till 9000 
Eric Lund om historien bakom kulisserna, turerna och en bil som förändrade Saab för alltid.  

Designbesök i Turin 
Om Sessano fått bestämma hade det blivit – kantigt! 

Så byggdes Saab 9000 
Om robotar och om rutor som inte ville sitta fast. Välkommen till Stallbacka och Saabfabriken. 

Saab 9000 CD – V8!
Vi provkör prototypen som överlevde mot alla odds. 

En helt vanlig 9000i
Bra vardag. Utan Turbo, Aero – eller ACC.   

Spionuppdrag 9000 ...
Vi fotade alla Saab 9000 vi såg under ett års tid. Din?

Reklamfotografering i Spanien
Kort om tid och nyfikna ögon. Så gick det till när de första reklambilderna togs. 

Premiär i Kolmården i maj 1984
Så preppades journalisternas bilar ...  

En 900 som var 9000 under skalet 
Mulorna gjorde grovjobbet. En enda bil överlevde. 

Så byggdes prototyperna
V4 och åttaventilare under huven! Lancia i skojkostym.

Biltortyr i Death Valley
Unika bilder från de hemliga testerna i hetta och iskyla.  

Saab 9000 – alla fälgarna
Favoriterna och versionerna du aldrig har sett.

Fyrhjulsdrift och 280 hästar!
Saab tvingades skrota värstingen 9000 Ecosport!

Rony Lutz magiska sprängskisser
Han skapade bilden av teknikspäckade 9000. 

Människorna bakom Saab 9000
Peter Bäckström uppmärksammar hjältarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.