Nästa artikel
150. Bilarna i Stenbeck och självplockskrotar som stänger
Podcast

150. Bilarna i Stenbeck och självplockskrotar som stänger

Publicerad 2025-03-24 07:00 (uppdaterad 2025-03-28 10:22)
Varför stängs så många självplocksanläggningar i dessa återvinningstider? En dom har påståtts vara anledningen men det stämmer inte enligt Björn Meyer som undersökt fakta i fallet. I serien om Jan Stenbeck på SVT spelar bilarna stor roll för rätt tidskänsla och att miljöerna i blir trovärdiga. I Studio Klassiker diskuterar vi valen av exemplar och får en inblick i hur det gick till bakom kulisserna.

Nu stänger flera Delplocken-anläggningar i Sverige. Björn Meyer har tagit reda på varför. "Lite konstigt att man försvårar för ökad återvinning."

Epokdramat Stenbeck i SVT har blivit en tittarfavorit – inte minst hos Klassikerpanelen. Vi diskuterar bilarna som förekommer och konstaterar att flera av dem har koppling till Klassiker. Vi ringer dessutom upp Lars Edwardsson som var med på en av inspelningsdagarna med sin Rover 3500. 

I studion Fredrik Nyblad, Carl Legelius och Björn Meyer.

En gata i Hagakvarteren i Göteborg blev för en dag London på 1980-talet. I bakgrunden kör Lars Edwardsson fram med sin Rover 3500 för 84:e gången.
Ja det kan man undra...
Mercedes och BMW på Skeppsbron i Stockholm där Kinneviks huvudkontor faktiskt låg – och ligger. Fast bilarna stannar framför Skeppsbron nummer 20 och inte 18 som är rätt adress...
Proper Mercedes S-klass. Den mycket uppmärksamme ser att kontrollmärket på regskylten kommer från Klassiker.
En Volvo 1800 ES – samma bil som prytt omslaget på Klassiker – lämnar det som ska föreställa bruket i Fagersta på 1970-talet.
Systrarna af Ugglas och Silfverstolpe i Stockholm med en Mercedes-Benz 240TD 1979 – en bil som figurerat i Klassiker.
I baksätet på en Saab 99 i taxiutförande upptäcker Jan Stenbeck fördelarna med mobiltelefon. Bilen har varit med i Saab Cars Magazine och är en äkta taxi.
Inget skapar en känsla av New York som en Checker taxi.
Bentley Turbo R med Luxemburgplåtar – men scenen är inspelad utanför Göteborg.

Jaguar - Klassikers samlarserie #23

DET BÄSTA OM JAGUAR!

Pampiga, sportiga, nobla, tekniskt framstående – Jaguar har alltid byggt spännande bilar. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om det brittiska märket som aldrig upphör att fascinera. Upplagan är begränsad och samlarutgåvan finns inte i vanliga tidningsbutiker. Men du beställer den enkelt och med direkt hemleverans i vår webbshop!

 

Innehåll

 

Ladufynd Jaguar Mk IV 1946

När familjen inte tyckte att disponenten skulle köra mer gömde de undan hans pampiga Jaguar. Han fick aldrig veta var.

 

En sån hade ju...

Modellerna som hamnat lite i skymundan. Stil, klass – Jaguar!

 

Jaguar XK140 1955

Ingen hade någonsin sett något liknande. Ännu bättre blev det när man lyfte på huven.

 

XK-motorns historia

Vacker som en dag fick den leva i 44 år innan bilan föll.

 

Jaguar C-type och D-type

På 1950-talet satsade Jaguar allt på att vinna 24-timmarsloppet vid Le Mans. Ur det föddes två vackra tävlingsbilar. Vi kör två repliker.

 

Klassikerguiden Jaguar Mk 2

Sports saloon som gillades av såväl överklass som bankrånare. Den 2 borde vara dyrare. Då som nu.

 

Jaguar E-type 4.2 1967

En roadster i rätt färg och under rätt årstid. Men inte på vischan.

 

Klassikerguiden Jaguar E-type

Det finns många till salu men priserna är höga. Vi hjälper dig till rätt köp!

 

Sverigeresan Jungfrukusten i XJ6

Det finns säkert angenämare sätt att resa än att låta sig svepas fram i en alldeles lagom insliten Jaguar XJ6 från 1973. Men vi har svårt att komma på något.

 

Klassikerguiden Jaguar XJ-S

Är det bara en tidsfråga innan XJ-S ökar i värde på samma sätt som företrädaren E-type?

 

Jaguar XJ-S V12 1987 Restomod

Det började med ett kopplingshus som gjorde det möjligt att sammanföra den femväxlade Getraglådan med sista versionen av V12-motorn. Sedan bara fortsatte det.

 

Jaguar XJ6 Serie III Väckningen

Sliten skönhet fyndas i förorten för 4 000 kronor. Den ska bli bil igen! Vi börjar med tillförlitligheten.

 

Jaguar Land Rover Classic

I Coventry finns inte bara en enorm Jaguarsamling utan också en verkstad där E-type och andra Jaguarer återföds.

 

Klassikerguiden Jaguar XJ6-XJ12

Nästan misstänkt mycket smart elegans för pengarna. Vad är haken?

 

Klassikers bästa om Jaguar

Nu har vi samlat 100 sidor Klassikerartiklar om det fantastiska bilmärket Jaguar! Artiklarna är publicerade mellan 2009 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

 

www.klassiker.nu/samlarserie

Lyssna på podden!
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned". I vissa webbläsare syns inte de tre punkterna, högerklicka då i högerkant på den svarta listen och välj "Spara ljud som" eller "hämta ljud som...).
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Claes Johansson, Fredrik Nyblad, Björn Meyer och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Mejla red@klassiker.nu 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.