I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi bland annat om den förlängda Saab 99 som fungerade som transport för kungen när han besökte USA på 1970-talet, och som Björn Meyer provkörde i Saab Cars Magazine.
I samma reportage fanns också en Cadillac-limousin som förstås var mycket större – åtminstone på utsidan.
– Saaben kan ju inte mäta sig med Cadillacen i bredd. Men däremot i längsled är det riktigt gott om plats i Saaben, även jämfört med den stora Cadillacen, säger han.
Claes Johansson försöker se framför sig hur det såg ut när kungen klev ur den extremt udda bilen.
– När kungen dök upp i någon obskyr delstat i USA, vem trodde folk att han var? Det var en otroligt märklig bil.
Claes har också blivit tutad på i trafiken, fast han är inte helt säker. Tutningen kan ha varit ämnad åt någon annan.
– Det fick mig att fundera. Är inte tuta väldigt gammalmodigt och primitivt? Med alla nya finesser i nya bilar, borde det inte finnas ett bättre sätt som bara varnar den bil som behöver bli varnad?
Carl Legelius har ett förslag:
– I moderna elbilar borde man ju kunna ersätta tutan med en elstöt!
I podden pratar vi om ett antal bilar som auktioneras ut av Bilweb Auctions. Här hittar du auktionen!
- Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan genom att välja ett avsnitt här.
- Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
- Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
- Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.