Klassiker har snubblat över en Bentley Turbo R som nu ska tjänstgöra som redaktionsbil i två veckor. Den har redan varit ute på viktigt lunchuppdrag med redaktörerna.
– Den blandar polerade trädetaljer på insidan med lastbilsteknik undertill: trestegad automatlåda från GM, bakaxel som ser ut att vara hämtad från en traktor och jättemotor. Och allt är så tungt. Dörrarna väger nästan mer än en småbil, säger Joakim Bergqvist.
Just totalvikten är lätt att reagera på – det är 2,7 ton som kommer farande när Bentleyn är ute på uppdrag.
– Allt får väga i den bilen. Till och med solskydden är extra stora. Och den kostade tio gånger mer än en Volvo 740 på sin tid, säger Carl Legelius.
Ute i trafiken sticker Bentleyn egentligen inte ut, enligt Claes Johansson. Särskilt inte när den som vårt exemplar saknar emblem.
– När den svischar förbi kan den misstas för en Chevrolet Caprice. Men det är också hela grejen med en Bentley. Att den flyger under radarn trots att den är stor och imponerande.
- Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
- Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
- Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
- Medverkande i detta avsnitt är Claes Johansson, Joakim Bergqvist och Carl Legelius samt gästen Ola Svärdhagen.
- Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
- I podden berättar vi om ett prenumerationserbjudande – det hittar du här: www.klassiker.nu/poddspecial
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.