I veckans avsnitt av Studio Klassiker berättar Calle Carlquist på Vi Bilägare att han skriver en ny artikelserie om bildetaljernas intressanta historia.
I senaste delen djupdyker han i säkerhetsteknik och nämner bland annat hur den legendariske bilchefen Lee Iacocca – som bland annat var med och lanserade Ford Mustang för att sedan gå till konkurrenten Chrysler som han räddade från ruinens brant – vägrade montera krockkuddar i sina bilar.
– Det var en signal om att bilarna kunde vara livsfarliga. Det argumentet har återkommit flera gånger, även när stoppade instrumentpaneler och säkerhetsbälten skulle lanseras. Då sa många biltillverkare att ”det är inget för oss”, säger Calle Carlquist.
Han nämner också en amerikansk kvinna som uppfann vindrutetorkaren.
I podden diskuteras dessutom bortglömda lyxmodellen Borgward P100 och Calle Carlquist skickar ut en efterlysning till Saabkunniga lyssnare: har det någonsin funnits en snik-Turbo, eller har han drömt?
Medverkande är Calle Carlquist och Carl Legelius.
Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.