Är vissa bilar roligare att åka med i än att köra och tvärtom? Hur tänker pumpgasaren? Hur ska man renovera stolarna i en Fiat Jolly? Det är några av frågorna som ställs i Studio Klassiker denna gång. Om de får svar? Nja...
Tips, inlägg och funderingar som du vill dela med Studio Klassiker? Ring vår automatiska telefonsvarare 08-736 12 64!
Carl Legelius har varit i Frankrike för att fira jubilerande Renault 4. Han beskriver den som ”otroligt formglad” och får medhåll av Claes Johansson.
– Jag blir alltid så glad av den. Jag var länge misstänksam mot den modellen och tyckte den var ganska löjlig men så fick jag nöjet att köra en och blev helt omvänd. Den är så ärlig, allt funkar och är genomtänkt, säger han.
Med sitt plana golv drar Renault 4 nytta av sin framhjulsdrivna layout och en högre kaross gör att modellen inte behöver vara så lång.
– Och så den där växelspaken, den så kallade ”kryckan”. Mycket plats på golvet och ingen störande mittkonsol. Växellådan sitter framför motorn. Det är genialt!
Renault Classic i Frankrike har en imponerande samling med 850 bilar, men inget museum.
– Den hette från början Renault 3 och 4 beroende på antalet franska skattehästkrafter. Det var viktigt att den inte hette Renault 2 för att krocka med Citroën 2CV.
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Medverkande i detta avsnitt är Claes Johansson och Carl Legelius.
Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.