I senaste avsnittet av Studio Klassiker bläddrar vi i en pärm med Teknikens Världs biltester från 1950-tal, 1960-tal och 1970-tal och kan konstatera att man tittade på lite andra saker än i dag när en bil skulle bedömas. Claes Johansson får tag i ett test på Ford Zephyr Mk IV från 1966.
– Då var det viktigt hur väl bilen var anpassad för högertrafikomläggningen som skulle ske i september 1967. Strålkastarna hade tejpbitar som skulle tas bort efter omläggningening och en särskild bedömningspunkt gällde hur lätt eller svårt det var att stiga in från högersidan till förarplatsen, säger Claes. Den får godkänt, växellådspuckeln är låg.
Svartvägsprovet var en annan gren och där imponerade inte Ford Zephyr.
– Väggreppet lyste med sin frånvaro, läser Claes ur testet.
Björn Meyer läser ur ett test av Mercedes 190 SL att den går att köra riktigt fort med:
"Vid körning på slingrande grusväg kan man hålla mycket hög fart utan att behöva känna sig ängslig. Vid landsvägskörning kommer man snabbt förbi andra vagnar vid omkörningar. 130-140 km/t är en fullt säker och trivsam marschfart."
– Så fort kör ju många idag också även om det är olagligt men det var ju fri fart vid den här tiden, säger Björn. Så då det var okej att dra på.
Carl Legelius hittar ett test av Ford Taunus 12M Kombi som ser ut att vara på väg att välta.
– Men det var ingen stor grej, det berörs inte förrän långt in i texten, säger Carl. Det var snarare så att det handlade om att lära sig köra bilen. Det verkar som om de hade ganska kul när de testade den och "spelade med gaspedalen" för att få den genom kurvorna.
Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.