Nästa artikel
Ljudupplevelser, vibrationer & spela med gaspedalen
avsnitt 65

Ljudupplevelser, vibrationer & spela med gaspedalen

Publicerad 11 november 2021 (uppdaterad 12 november 2021)
Morot eller piska – hur vill vi att våra bilar ska bete sig mot oss egentligen? Björn Meyer, Claes Johansson och Carl Legelius pratar om ljudupplevelser – önskade och oönskade! Dessutom förlorar vi oss i en pärm med gamla biltester. Populäranalys – vilket ord!

I senaste avsnittet av Studio Klassiker bläddrar vi i en pärm med Teknikens Världs biltester från 1950-tal, 1960-tal och 1970-tal och kan konstatera att man tittade på lite andra saker än i dag när en bil skulle bedömas. Claes Johansson får tag i ett test på Ford Zephyr Mk IV från 1966.

– Då var det viktigt hur väl bilen var anpassad för högertrafikomläggningen som skulle ske i september 1967. Strålkastarna hade tejpbitar som skulle tas bort efter omläggningening och en särskild bedömningspunkt gällde hur lätt eller svårt det var att stiga in från högersidan till förarplatsen, säger Claes. Den får godkänt, växellådspuckeln är låg.

Svartvägsprovet var en annan gren och där imponerade inte Ford Zephyr.

– Väggreppet lyste med sin frånvaro, läser Claes ur testet.

Björn Meyer läser ur ett test av Mercedes 190 SL att den går att köra riktigt fort med:

"Vid körning på slingrande grusväg kan man hålla mycket hög fart utan att behöva känna sig ängslig. Vid landsvägskörning kommer man snabbt förbi andra vagnar vid omkörningar. 130-140 km/t är en fullt säker och trivsam marschfart."

– Så fort kör ju många idag också även om det är olagligt men det var ju fri fart vid den här tiden, säger Björn. Så då det var okej att dra på.

Carl Legelius hittar ett test av Ford Taunus 12M Kombi som ser ut att vara på väg att välta.

– Men det var ingen stor grej, det berörs inte förrän långt in i texten, säger Carl. Det var snarare så att det handlade om att lära sig köra bilen. Det verkar som om de hade ganska kul när de testade den och "spelade med gaspedalen" för att få den genom kurvorna.

Så lyssnar du
Medverkande är Björn Meyer, Claes Johansson och Carl Legelius.

Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.

Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Klassiker 9.2021


Ännu en fantastisk utgåva av Klassiker! Ewy Rosqvist von Korff återser sin Monte Carlo-PV, vi kör supersatsningen Honda NSX och blir farliga med en biltrailer kopplad till vår nyrenoverade Range Rover. Dessutom stor guide till Nash och Austin Metropolitan, en Ford Taunus i lastvänligt utförande, en Borgward Isabella som befriats från ladan och en superrenovering av Helgonets Volvo B18-motor. Missa inte!

Ögonblicket Duett med budskap

Det är inte utan att det börjar kurra i magen när Stads-hotellets Volvo kommer rullande. Ring så lagar vi! 

Honda NSX 1991
Japans Ferrari-utmanare är en mångfacetterad och svårfångad existens. Vi kör ett av få svensksålda exemplar. 

Broschyren Chevrolet 1955
Mer än en broschyr – guiden till Chevrolets nya modeller var ett säljredskap som inte skulle lämna bilhallen.

Automobilia Nyckelpersoner
Små figurer som skulle personifiera stora anonyma företag – Mats Älfvåg tittar på uttrycksfulla nyckelringar. 

Återförenade Ewy & PV 544 Sport
Motorsportlegenden Ewy Rosqvist återser sin gamla rally-Volvo efter sextio år – vilket fantastiskt möte!

Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Schwung i linjerna och ett praktiskt lastutrymme – kombin från Köln kombinerade form och funktion.

Frukostklubben Ljusdal
Träffsugna entusiaster kom från hela landet för att vara med när Hälsinglands Fordonshistoriker höll morgonmöte!

Steyr-Puch 700 C 1968
Italiensk stationsvagn med österrikisk krydda och kraft. Vem behöver egentligen mer än så här.   

Range Rovern sätts på prov
Med tomt släp och full tank blir möjligheterna kanske lite väl stora. Lord GNU sätts i arbete efter helrenoveringen.

Gasoline Revival
Vem hade anat att Sveriges bästa träffplats ligger i Gränges-berg? En tradition är inledd!

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

Våra Klassiker
Fredrik lär av sina misstag och köper en röd Volvo 360 istället för den vita som aldrig gick. Patient 106 startar! 

Läsarnas Klassiker
Joakim finner kraft i en BMW med V8, Thomas tappar aldrig greppet i sin fyrhjulsdrivna Fiat Panda. 

Fixa själv Renovering av Volvo B18
Inget lämnas åt slumpen när Christer Eriksson ska ge helgonförklarad motor nytt liv. 

Guru Mopedrenovering.se
Sakkunskap, affärssinne och organisation – absolut. Men främst handlar det om ofiltrerad mopedentusiasm! 

Renoveringen Borgward Isabella 1958
I femtio år stod pappa Unos gamla bil på logen och väntade. Nu är den på rull igen – med själen i behåll!

Dessutom Klassikervärlden, Klassikerbörsen, Fluff och allt det andra som gör att det inte är vettigt att missa ett enda nummer av Klassiker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.