Flera bilentusiaster har köpt renoveringsobjekt på distans, men när de ska importeras klassas de i vissa fall som miljöfarligt avfall, och fallen har hamnat i domstol. Det är en fråga som engagerat många – nu även politiker.
– Det rör sig nog inte om illvilja utan om okunskap. Det kanske viktigaste är att detta nu tagits upp i riksdagen, miljöministern fick vass kritik, och det är inte längre bara entusiaster och småfirmor som engagerar sig, säger Björn Meyer som grävt djupare i detta.
Han har några tydliga råd till den som vill importera ett renoveringsobjekt.
– Jag tycker inte man ska undvika att göra det, men man ska se till att ha väldigt bra på fötterna om hur köpet gått till. Spara kvittot och beskrivningen på bilen. Transporten är också viktig – bilen ska se bra ut när den kommer till Tullverket.
”En milstolpe”
Carl Legelius har fått en provtur i ovanliga och exotiska Honda NSX.
– Den är en milstolpe eftersom den är Japans första supersportbil med mittmotor. På 1980-talet var ju Honda framgångsrika i Formel 1 men kunde inte matcha det med bilar som såldes till kunder, säger ägaren Calle Berntsson.
Helt färdigutvecklad var bilen 1989. Målsättningen var att sätta Ferrari på plats.
– Det får jag nog säga att de lyckades med. Den är en riktig ingenjörsdröm med fantastisk detaljrikedom.
Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.