Nästa artikel
142. Saab 99 tuff provkörning & PG:s affärer
Podcast

142. Saab 99 tuff provkörning & PG:s affärer

Publicerad 2024-11-28 07:00 (uppdaterad Igår 16:14)
Konsten att provköra utövas när en Saab 99 ska köpas som redaktionsbil och så pratar vi om de affärer och projekt som nyligen avlidne Pehr G Gyllenhammar faktiskt genomförde. Vilka bilmodeller han stoppade och vilka han lät leva. Och varför hade han dubbla armbandsur? Medverkande är Claes Johansson, Fredrik Nyblad och Carl Legelius.

– Det är konstigt att det ständigt är de affärer som PG inte fick igenom som dras fram när historien om honom ska berättas, säger Fredrik Nyblad. Norge, Saab och Renault har vi fått höra om många gånger. Jag tycker att det är mer intressant att diskutera de saker han genomförde, om de var bra eller dåliga. Som köpet av Daf och byggandet av fabrikerna i Kalmar och Uddevalla.

– Var han bilintresserad? undrar Claes Johansson. 

– Svårt att säga, säger Fredrik och nämner att PG stoppade både 1800 och P1560-projektet med V8. 

– Undrar vad som hade hänt om Volvo och Saab hade gått ihop, säger Claes. Hade det blivit lyckat?

Den tänkta efterträdaren till 1800-serien med projektnamn P172 gick aldrig vidare till produktion. På bilder från sent 1960-tal syns Pehr G Gyllenhammar trots att han ännu inte arbetade på Volvo. Hade han något att göra med att bilen aldrig blev verklighet?

Storbilsprojektet P1560 som skulle ersätta 140-serien stoppades av Pehr G Gyllenhammar. "För stor, för tung, för dyr." Istället fick vi 240 som blev extremt långlivad.

Saab Cars Magazine har köpt en projektbil – en Saab 99 1974. Vi får höra hur det gick till när den provkördes.

– Det är skönt att det bara är fyra växlar, säger Claes. Och så trevliga fönstervevar.

– Tänk när bilar lät så här! säger Björn och gläds över att tändaren fungerar och att glöden matchar lackeringen.

– Jag tycker att det mest låter som att ni bekräftade varandra, säger Fredrik.

Så lyssnar du
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned". I vissa webbläsare syns inte de tre punkterna, högerklicka då i högerkant på den svarta listen och välj "Spara ljud som" eller "hämta ljud som...).
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Claes Johansson och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Mejla red@klassiker.nu 

Saab Cars Magazine #13

Innehållet #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt 
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1. 

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!    

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak. 

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50! 
Historien bakom finaste Saabsamlingen. 

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.  

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten. 

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero 
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor! 

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi. 

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka. 

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?  

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon. Men hur var det med Freddie Mercury?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.