Nästa artikel
Porsche Typ 64, lykttorkare, Ford Granada & trudelutten
Avsnitt 101

Porsche Typ 64, lykttorkare, Ford Granada & trudelutten

Publicerad 10 mars 2023 (uppdaterad 20 mars 2023)
Fredrik Nyblad har varit på polisbilsmuseum i Rom, Björn Meyer har besökt en gigantisk mopedsamling och Carl Legelius berättar om Klassikers nya projektbil Grönada. Ett mejl med åsikter om Klassikers titelmelodi skapar diskussioner och så reder Björn ut strålkastartorkarens historia. Dessutom har vi fått köra Jörgen Andersson och Ulrik Ottosons otroliga bygge – en återskapad Porsche Typ 64!

I veckans avsnitt av Studio Klassiker pratar vi bland annat om 1983 års modell av Volvo 240, som Carl Legelius körde upp i.

– Det året bestämde sig Volvo för att bli jämlika, åtminstone när det gäller DL och GL. De slopades helt och bilen hette helt enkelt bara 240. Folk blev otroligt förvirrade, och även Volvohandlarna. Det togs fram en särskild dekal, säger han.

Fredrik Nyblad utvecklar:

– Det är fantastiskt med den här typen av panikåtgärder i bilindustrin. De tog fram en dekal för att visa att man hade en 2,3-litersmotor. Den som lagt sina surt förvärvade pengar ville ju visa att man hade stora motorn.


 

I podden pratar vi om Bilweb Auctions andra mars-auktion.

Auktionen hittar du här!

 

Här är bilarna vi pratar om:

Saab 99

Volvo PV 444

Rover Mini Cooper

Borgward Isabella

Lotus Elan

Volvo 240 1983

Läs om lykttorkare, Porsche Typ 64, Granada och mycket mer i Klassiker 3/2023


✔ Porsche typ 64 – återskapad i Sverige! ✔ Volvo 140-serien 1973 – bästa året? ✔ Ford Granada – nytt projekt ✔ Strålkastartorkarna – omtänksamhet och gissel ✔ Rover P5 ✔ Mazda 929 Coupé ✔ Klassikerguiden Audi A2

Ur innehållet:


Porsche Typ 64 Berlin-Rom-Wagen
Med en imponerande envishet och omsorg om detaljerna har två svenska entusiaster återskapat superkändisen Typ 64!

Skodas Museum
Prydligt fabriksmuseum med maxat innehåll i biltillverkarens födelsestad. Rekommenderas! 

Läsarnas Klassiker
Anders har kört 8 000 mil efter renoveringen av sin Saab 96, Fredrik har haft sin Mercedes 190E sedan den var nästan ny och Olof har återfallit till BMC-ägande. 

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja.

Mazda 929 Coupé 1985
Skarpa linjer, spännande finesser och fascinerande teknik. Här frodas åttiotalet!

Broschyren Rover P5
Trygg, lugn, tung – största Rovern var riktad mot en liten men definierad målgrupp. Med V8 blev tilltalet ett annat. 

Årets Klassiker Audi Quattro 1985
Det var tajt om topplaceringarna i årets omröstning men till slut tog vana vinnarvagnen Quattro hem segern.

Träffpunkt Bremen 
Rekordstor publik efter två års uppehåll och ett fantastiskt sätt att inleda säsongen på. Classic Motorshow Bremen! 

Ny projektbil Ford Granada Coupé
I nästan tjugo år har den stått oanvänd i förortsgaraget. Nu siktar vi på en rolig sommar med Grönada!

Volvo 142 De Luxe 1973
En alldeles vanlig version av den vanligaste 140-årsmodellen – ändå väldigt speciell tack vare skick och färg.

Dokument Strålkastartorkare
När lilla Sverige införde lagkrav på strålkastarrengöring fick alla biltillverkare anpassa sig. Men var verkligen Saab först?

Våra Klassiker
Claes besiktigar Panhard och provkör på vinterrally, Eric får en mer hanterbar version av sin Porsche och Klassikers Lancia A112 Abarth går toppenbra. Ibland. 

Hobbyn & jag Volvo som aldrig fanns
Fredrik Nyblad om rollen som Volvo-orakel och rykten om V8-Amazoner. 

Fixa själv Chassi Peugeot 205 GTI 
De många glappen små skapar en fladdrig Peugeot... Jon Remmers återskapar omedelbarheten som en GTI ska ha.

Klassikerguiden Audi A2
Stilbildande eller irrbloss? Idag är den smarta aluminium­bilen ett bevis på hur lätt och smart världen kunde ha blivit.

Mitt liv i bilar
Gör som Jesper – dela din bilkarriär och få en prenumeration!

Carl har sett den italienska filmen Stan's snabbaste snut på Netflix. På italienska heter filmen Poliziotto sprint.

– Handlingen lämnar kanske en del övrigt att önska liksom skådespeleriet, säger Carl. Men bilarna!

Filmen från 1977 är inspelad i Rom med omnejd och det fullkomligt dräller av fantastiska bilar. Den slutliga uppgörelsen mellan skurken i Citroën DS och snuten (stan's snabbaste) i Ferrari 250 GTE slutar inte väl för någon.

Ferrarin i filmen ska vara en av de två bilar som skänktes till Squadra Mobile i Rom av Enzo Ferrari och den körs faktiskt ner för Spanska Trappan.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.