I veckans avsnitt av Studio Klassiker pratar vi bland annat om den extremt lågmilade Saaben som nyligen såldes till rekordpris på auktion.
Men Calle Carlquist är mer imponerad av en riktig långmilare än en lågmilare. Förra året köpte han en Volvo S80 inför Klassikerkampen med tema 90-talsbilar.
– Den hade då gått 32 000 mil och den rullar fortfarande till vardags. Det är förunderligt hur en så sliten bil kan gå fint. Jag kör många nya bilar i jobbet och den brädar många i komfort. Den går tyst och helt vibrationsfritt utan knarr, säger han.
Carl Legelius fyller på:
– Det är något så befriande med att köra en bil som gått så långt. Man har inte betalat så mycket och om något går sönder kanske man inte absolut måste reparera det.
På 1980-talet försökte Volvo sig på ett nytt grepp för att förenkla 240-utbudet. Både DL- och GL-versionerna skulle plötsligt bara heta 240.
– De ville göra 240 till en ”bygglåda” som man fick plocka ihop som man ville med motor, inredning, växellåda och utrustning. Men de fick backa redan året därpå, säger Carl Legelius.
Calle Carlquist berättar om en pinsam händelse i en av de första bilarna han någonsin hämtade ut som testbil från en generalagent, en Nissan Bluebird.
– Jag körde in i en biltvätt och kom på att jag kunde lyssna på radion. Sedan hörde jag ett väldigt otrevligt ljud. När jag for ut ur tvätthallen såg elantennen helt tillknycklad ut. Jag var helt ny på jobbet och skämdes som en hund.
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Björn Meyer och Carl Legelius.
Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.