I veckans avsnitt av Studio Klassiker uppger Carl Legelius att han drabbas av akut köpbehov av någon bil upp till tre eller fyra gånger – i minuten. Senaste objektet är en Rover 25 med automatlåda, något som möts av dämpad entusiasm hos resten av redaktionen.
– Jag är svag för den modellserien och läste i Roverklubbens tidning att det finns en 25:a med CVT-låda som bara gått 6 000 mil. Den varvar inte mer än 2 000 r/min i motorvägsfart. En liten bil som är så kunnig på långresa – den borde jag köpa! Men det gick över, efter sju eller åtta minuter.
När Joe Biden svors in som USA:s president retade Claes Johansson upp sig på att han inte hämtades upp i en limousin.
– Han skulle plockas upp av det finaste som amerikansk bilindustri har att erbjuda, de mest värdiga limousinerna. Men istället stod det ett gäng terrängbilar där. Det var fruktansvärt att se, och ovärdigt. Stora svarta skåpbilar med hög markfrigång och terrängdäck. Det var som att UPS var där och hämtade honom.
Carl Legelius berättar om coupéversionen av Rover 3-litre Coupé.
– Jag är inget större fan av coupébilar i allmänhet men det är den optimala coupébilen, eftersom den har fyra dörrar. Den är så fin, en otroligt häftig bil. Rasande vacker, säger Claes Johansson.
Han erkänner också att han förmodligen var först i världen om att köra av vägen i en Volvo 850.
– Det var genant. Det blev ett utförligt prov av Deltalink-bakaxeln.
Av okänd anledning går samtalet även in på bortglömda jänkaren Ford Five Hundred – som faktiskt byggde på samma plattform som Volvo S80.
Medverkande är Carl Legelius, Claes Johansson och Joakim Bergqvist.
Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.