

I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi en hel del om tillbehör och styling – en trend som alltid varit stark i bilvärlden men som tog ordentlig fart på 1980-talet.
Det är något vi uppmärksammar i senaste utgåvan av VolvoKlassiker, där vi bland annat frossar i tillbehör till en Volvo 740.
Tillbehörskatalogerna är som godisbutiker och det är lätt att vilja ha allt. Priserna på originaltillbehör har också rakat i höjden på auktionssajter och andra samlarsammanhang.
– Polaris var den enda 17-tumsfälgen som gjordes till de bakhjulsdrivna modellerna, säger Fredrik Nyblad. De kan idag lätt kosta 20 000 för en uppsättning.
– Extraljus är i grunden en nyttogrej men det är samtidigt något som många tycker förhöjer utseendet på bilen, i alla fall rätt sorts extraljus för modellen. Det är viktigt, säger Carl Legelius.
Johan Ålander har en extremt välutrustad Volvo 760 med alla tillbehör som gick att få, inklusive mobiltelefon.
– Den har också en jättestor vinge på bakluckan. Det känns egentligen lite konstigt på en lyxbil, säger Johan.
– Den köpte många för att lättare kunna få tag i bakluckan och öppna den, flikar Carl in.

Volvos överdragsklädsel i älgskinn blev ingen stor försäljningssuccé men är mycket eftertraktad idag.
- Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
- Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
- Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
- Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Johan Ålander och Carl Legelius.
- Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
I podden pratar vi i samarbete med Bilweb Auctions om deras andra septemberauktion och några av bilarna där. Här hittar du auktionen.

Volvo PV444 DS 1953.

Saab 96 V4 1979.

Renault 20 1978.

Mercedes-Benz 280S 1973.

Fiat 128 3p 1978.

Alfa Romeo 164 Super 2.0 TB V6
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.