Saab är ett bilmärke som många svenskar kanske tog för givet, men som fått en kultstämpel utomlands. Intresset är enormt och det är också därför Klassiker har mängder av Saabartiklar i arkivet som våra prenumeranter och digitala Premium-medlemmar kan läsa.
För att läsa artiklarna behöver du vara prenumerant eller digital Premium-medlem. Klicka här för att komma igång!
Ett av våra mest intressanta reportage är om ”Saab 98” – ett försök att blåsa liv i en ålderstigen modellserie. Men det enda som finns kvar i dag är en unik prototyp, som vi plockade ut från Saabmuseet. Vi insåg snart dess storhet.
Ett lite snabbare reportage som vi publicerade 2019 var om polisens så kallade traffipaxbilar – ett vapen mot fartsyndarna på vägarna. Vi körde en Saab 900 Turbo 16 från 1985 med det kluriga övervakningssystemet som var fartsyndarnas skräck.
Apropå Saab 900 – det var ju en av märkets allra mest långlivade modeller och det finns en version för alla. I vår köpguide ger vi de allra bästa tipsen du behöver ha koll på inför ett köp, och det finns även en separat köpguide för cabrioletmodellen som blev en omedelbar hit när den lanserades.
Om vi går tillbaka lite i tiden hittar vi Holger Bengtssons Saab 92B från 1955. Den hade kunnat vara krossad av en björk vid det här laget, men bilen rullar vidare och är i ett fantastiskt bruksskick.
Saab 92 är också temat i Claes Johanssons reportage från 2018 när han låter exemplar 92.001 återvända hem till Linköping.
Motormännens Riksförbund hade en egen ”patrull” med bilar som bland annat skulle hjälpa till vid högertrafikomläggningen 1967. Saab-Ana ställde upp med 500 exemplar av Saab 96, något som du kan läsa mer om i det här reportaget.
Visste du att många Saabmodeller rullat som polisbil – även utomlands? Länder så olika som Finland, USA, Oman och Sovjetunionen har använt Saabbilar inom polisväsendet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.