Nästa artikel
Volvofest i Klassikers arkiv – här är 7 godbitar
Premium

Volvofest i Klassikers arkiv – här är 7 godbitar

Publicerad 2024-10-28 10:25
Det finns hundratals Volvoartiklar i Klassikers arkiv – perfekt som långläsning när du har en stund över. Här är sju intressanta godbitar som du kanske missat.

Så du gillar Volvo? Vad roligt – det finns hundratals artiklar i arkivet på Klassikers sajt med Volvotema, och ännu fler för dig som är prenumerant eller digital Premium-medlem.

Förutom våra Fixa själv-artiklar som guidar till exempelvis motorrenovering, luftkonditionering eller montering av säten finns många härliga reportage där vi varit ute på vägarna med klassiska Volvobilar.

För att läsa artiklarna behöver du vara prenumerant eller digital Premium-medlem. Klicka här för att komma igång!

Ett av många exempel är Fredrik Nyblads reportage om en mycket välskött Volvo 245 GLT från 1982 – precis den typ av bil som generellt sett fått jobba hårt som vardagsbil genom åren och därför sällan finns bevarade i fint skick. Så är det inte med den här ”GLT:n” – bokstavskombinationen som faktiskt fanns kvar längre än turbomodellen.

Volvo har många gånger försökt klättra på premiumstegen, inte minst med olika typer av limousiner. Ett exempel är den Volvo 264 TE som du kan läsa om här och som användes av ledarskiktet i Östtyskland.

Modellnamnet TE lånades från en specialversion av 164 med extra mycket utrustning. Förkortningen skulle uttydas Top Executive. I utrustningen ingick luftkonditionering, elfönsterhissar, radio och eldriven antenn. De främre dörrarna var förlängda med 12 cm och bakdörrarna med 25 cm.

Det är lätt att bara fokusera på 240 och de andra välkända Volvomodellerna. Men vi ska definitivt inte glömma 343, modellen som fick en svår uppväxt men sedan faktiskt sålde i extremt stora antal under många år och blev en av Volvos viktigaste modeller någonsin.

Ett exempel är den Volvo 343 DL som Daniel Werner köpte på auktion och som ägts av Volvos marknadsavdelning.

Går vi tillbaka i tiden till 1950-talet hittar vi en välskött PV 831 – modellen som fick slita hårt som droskor, men just det här exemplaret är i Volvomuseets ägor och har fått köra många prominenta gäster.

Volvos 800-serie var rambyggd och karossen var helt pressad i plåt. Motorn var Volvos pålitliga sidventilssexa som i PV801 lämnade 84 hk.

Apropå taxi: Med 140-serien gjorde Volvo comeback på den svenska taximarknaden efter en tio år lång ofrivillig paus. Den takhöjda 145 Express var den maximala taxin – sjusitsig och med möjlighet att ta sjukbår. Mikael Strand i Vidsel köpte taxin han en gång åkte i som skolskjuts och det reportaget kan du läsa här.

Ewy Rosqvist-von Korff blev en världskändis när hon slog 280 manliga förare och vann det argentinska maratonrallyt Gran Premio i sin Mercedes-Benz 220 SEb. Säsongen 1962 inleddes däremot i en Volvo PV och nu har den gamla tävlingsbilen återförenats med den flerfaldige Europamästarinnan. Det härliga reportaget om den fantastiska bilen kan du läsa här.

Volvos ständiga fejd med Saab uppmärksammades 2021 när vi tog ut toppmodellerna Saab 99 EMS och Volvo 142 GL på vägarna. De bjöd på intressant teknik och lite sportigare köregenskaper för den som ville ha det senaste.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.