Det mest spektakulära fyndet i bilen torde vara den lilla trälåda som Bo Legelius lämnade i bilen efter vevlagerbytet. Den innehåller de gamla lagren. Titta på bildspelet så får du se hur den lilla motorn haft det under slutet av sin livstid! Så ser ett dött lager ut.
I samband med puts– och polerdagen hittades en del nya arbetsuppgifter. Vänster bakhörn har haft ett tufft liv. Kofångaren har tryckts framåt och släppt i hörnet och hela bakljusarmaturen sitter löst. En snabb fuskreparation med kemisk metall löste förhoppningsvis problemet.
Stänkskydden är dessutom spridda för vinden. Höger fram dinglar okontrollerat, vänster fram ligger i skuffen och de bakre är av olika fabrikat samt kräver tillsyn då de verkar sitta väldigt löst.
Sen tidigare visste vi att bakluckan avlidit. Rosten har tagit över och kräver mycket svetsning. Bägge dörrarnas nederkanter lider av samma åkomma. Drömmen vore att hitta en baklucka och dörrar i rätt färg att hänga dit. Bulor finns det också. Fast det kanske hör till på en aggressiv bil som Pandan? Höger främre hjulhuskant har en rejäl bula som löper genom två karossveck. Taket ser buligt ut men det är egentligen bara det att plåten sviktar så det räknas inte. Då är det värre med förardörren och a–stolpen på samma sida där någon lyckats köra in i något hårt. Planen blir att inte göra något åt dessa bulor, det får räcka med det nya vaxlagret.
En titt under bilen visar ett hyfsat friskt underrede och en intressant installation av växellåda med länkage i alla möjliga former. Ett rosthål finns i täckplåten mellan vänster tröskel och golv, i övrigt är det friskt. Motorn är ordentligt nedsölad av olja, men det ska vi råda bot på genom motorbyte. Det blir nog ytterligare några dagar i garaget innan patienten är redo för en eventuell transplantation.
Sammanställning att–göra
1. Byta baklucka
2. Byta bägge dörrarna
3. Ta loss och montera tillbaka bakre kofångare
4. Ordna stänkskydden
5. Demontera extraljusen
6. Laga vänster baklykta FIXAT!
Efterlysning!
Vet du någon som sitter på dörrar, baklucka, allmäna reservdelar eller bara intressanta historier och erfarenheter av Panda 4x4? Hör gärna av dig!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.