Okej. Medan Fredrik drar skarpt med värmepistoler och marinerar sin Volvo i olja har jag gjort - ingenting. Uppfostrat barn i automattvätten möjligen. Latat mig. Jag förstår att det jäser därute. Ska inte karln dra fram stora verktygslådan någon gång?
Jo, det ska han. Men varför denna hets? Bilen fungerar bättre och bättre. Ryckningarna håller på att självläka och att på mikroskopnivå tvåla in en bil med allehanda essenser för att ögonblicket senare dränkas av saltlake är inte min idé om en meningsfull fritid (vadå, tror ni att vi får hålla på med bilarna på arbetstid?)
För jag använder nämligen min Saab 9000 Turbo 16 fullt ut. Fy skäms på mig. Stortrivs med den, en praktisk, snabb och - börjar jag tycka även om det satt långt inne - snygg bil!
Men. Jag har faktiskt köpt en gör-de-själv-bok för en hundring. Jag har hissat upp bilen ett antal gånger och gått igenom den med lupp för att lista alla fel. Du hittar den här intill.
Vid senaste hissningen upptäckte jag en lös vakuumslang. Yes! Snabblagning! Slangarna fördes ihop, bilen sänktes ner och plötsligt uppenbarade sig ett nytt, väldigt irriterande fel.
"FFSSFSFSFFFSSSS". Lät det.
Det kommer någonstans från instrumentpanelen bakre/undre regioner, kanske de lägre. Ett typiskt vakuumljud som upphör när man gasar. Extremt enerverande. Som tjutande vattenledningsrör i väggarna. Extra tydligt när bilen saknar stereo.
Jag fiskade fram en vakuumkoppling under panelen - där den ena utgången var pluggad med en krysskruv... saabish? Hempul?
Fattar ingenting. Men jag ska rota i saken och se om jag ändå inte kan lösa problemet.
Men inte just idag.
Klicka på länken till höger för att se filmen och höra det mystiska ljudet!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.