I nummer 11/1988 av tidningen Teknikens Värld och ett av dess kortaste tester någonsin dömer Dag E Hogsten ut den fyrhjulsdrivna versionen av Fiat Panda.
Inte nog med att den var nästan 50 procent dyrare än en vanlig Panda, den var bullrigare, slöare, törstigare, mindre komfortabel och tråkigare att köra också.
Terrängegenskaperna är det enda som får riktigt beröm, trots att den är av simplaste sort. ”Den extra frigångshöjden och de ute i hörnen placerade hjulen är minst lika viktiga för framkomligheten som all världens Torsen-differentialer och antispinnsystem." konstaterar Hogsten.
"Panda 4x4 i.e. är därför mycket duktig på att klättra i lättare terräng – en djärv och ogenerad bil i miljöer där många Audi Quattro eller Ford Scorpio 4x4 ängsligt trevar sig fram, rädda om frontspoilern och metallic-lackeringen.” fortsätter Hogsten.
Den perfekta kunden för en Panda 4x4 ser Dag E Hogsten i en person som jobbar på ett högfjällshotell och som bor i dalen nedanför. Det är ett lagom avstånd för bilen vars specialitet är korta transporter på svårforcerade vägar.
Kanske var detta test något som bidrog till Panda 4X4:s korta närvaro på den svenska marknaden. Endast en årsmodell togs in - 1988 - och bilarna tog lång tid att sälja. Vår Panda är registrerad sent 1989.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.