Idag är det 25 år sedan Klassikers Saab 9000 Turbo överlämnades till Sten Wennlo på Hedenlunda gård. Idag fyller Sten Wennlo 85 år.
Vi säger idag grattis till den före detta VD:n på Saab-Scanias personbilsdivision Sten Wennlo. Idag är det hans 85-årsdag. Det innebär att Klassikers Saab också kan fira. Det är 25 år sedan den högtidligen överlämnades till Wennlo.
Vi ringer Sten och gratulerar - och få alla rykten och historier om Wennlo-Saaben bekräftade. Jodå, prinsessan Lilian har åkt i den. Flera gånger. Och motorn trimmades av ingen mindre än Pelle Gillbrand!
- Vi hade en liten fest på Hedenlunda (Saabs herrgård i Sörmland, reds anm) och så klappade dom i händerna och sa att vi skulle gå ut på gården. Där stod den, inslagen i cellofan. Jag blev väldigt rörd. Det var gubbarna på fabriken som gav mig den. Något sånt har nog aldrig hänt varken förr eller senare, säger Sten Wennlo.
- Jag tror dom hade salat ihop till den och köpt den. Inte fan skulle Saab ha gett bort något gratis.
- Dom höll ett litet tal och sa att det var den bästa bil dom byggt. Jag körde den ett varv på gården. Pelle Gillbrand hade petat i den, den var väldigt potent. Det var väl utvecklingsavdelningens bidrag till det hela. Jag fick senare be Pelle att ta bort en del gull-gull under huven. Den var allt för svårkörd och hade ingen bra tomgång.
Bilen kom att hamna i familjen Wennlos semesterhus i Marbella i Spanien. Det blev inte så många mil med bilen, men desto mer körning i bergen.
- Den fungerade perfekt och var till mycket stor glädje.
Innan Saaben blev medelhavsbo kördes den vid flera tillfällen av Erik Carlsson med bland annat prinsessan Lillian som passagerare.
- Jag var god vän med prinsessan Lilian och prins Bertil, det hände att hon ringde och bad att jag skulle komma över. Prins Bertil och jag och Erik hamnade ofta i garaget. Bertil var så intresserad och ville alltid titta under huven på Saaben.
Vi ringer Sten och gratulerar - och få alla rykten och historier om Wennlo-Saaben bekräftade. Jodå, prinsessan Lilian har åkt i den. Flera gånger. Och motorn trimmades av ingen mindre än Pelle Gillbrand!
- Vi hade en liten fest på Hedenlunda (Saabs herrgård i Sörmland, reds anm) och så klappade dom i händerna och sa att vi skulle gå ut på gården. Där stod den, inslagen i cellofan. Jag blev väldigt rörd. Det var gubbarna på fabriken som gav mig den. Något sånt har nog aldrig hänt varken förr eller senare, säger Sten Wennlo.
- Jag tror dom hade salat ihop till den och köpt den. Inte fan skulle Saab ha gett bort något gratis.
- Dom höll ett litet tal och sa att det var den bästa bil dom byggt. Jag körde den ett varv på gården. Pelle Gillbrand hade petat i den, den var väldigt potent. Det var väl utvecklingsavdelningens bidrag till det hela. Jag fick senare be Pelle att ta bort en del gull-gull under huven. Den var allt för svårkörd och hade ingen bra tomgång.
Bilen kom att hamna i familjen Wennlos semesterhus i Marbella i Spanien. Det blev inte så många mil med bilen, men desto mer körning i bergen.
- Den fungerade perfekt och var till mycket stor glädje.
Innan Saaben blev medelhavsbo kördes den vid flera tillfällen av Erik Carlsson med bland annat prinsessan Lillian som passagerare.
- Jag var god vän med prinsessan Lilian och prins Bertil, det hände att hon ringde och bad att jag skulle komma över. Prins Bertil och jag och Erik hamnade ofta i garaget. Bertil var så intresserad och ville alltid titta under huven på Saaben.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.