Nästa artikel
Importerad reklam
KLASSIKERKAMPEN

Importerad reklam

Publicerad 31 mars 2010 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Fredrik Nyblad tar en paus från arbetet med sin projektbil, Volvo 240 DL 1986 och tar en titt på hur Volvos 200-serie marknadsfördes i USA.

En del Volvomodeller är uppenbart inspirerade av amerikansk bildesign, fast med ett rejäla nypor skandinaviskt förnuft tillagt. Ändå blir jag lite förvånad över hur annorlunda en del av 240-modellerna ter sig i de här amerikanska annonserna.

Tydligt är att Volvo inte bara gjorde bra bilar, man hade en bra marknadsföringsapparat också. En hel del av reklamen är tydlig och catchy!

Lägg märke till en sak: Bara i de äldsta annonserna förekommer modellbeteckningen. Senare omnämns modellerna enbart som GT, GLE och Turbo Wagon. En tydlig anpassning till den amerikanska marknaden där modellnamn är vanligare och siffernamn ovanligare.

1975Försök att hålla dig vaken! Det blir roligare. Men 1975 blev det inte roligare än så är i Volvos annonser.

1977Volvo, villa och vovve! Snyggt med dubbla sealed beam-strålkastare och kromade rails!

1977I reklam för svenska produkter ljugs det aldrig, eller?

1980Medan Volvo GLE nischades åt ett håll så var Volvo GT uppenbarligen något helt annat. Ingen sifferbeteckning nämns här heller. Undrar varför 242 GT klarade sig undan de dubbla amerikastrålkastarna?

1980Vilka snyggingar! Med amerikastrålkastare så ser inte de enorma stötfångarna lika illa ut, tycker jag!

1980Saab har ibland sagts bara köpas av östkustprofessorer i USA och det är en aning smal kundkrets. Med en psykiatriker som får uttala sig om Volvo GLE (ingen sifferbeteckning här) så är den här Volvoannonsen nästan inriktad på en lika smal kundnisch. Men psykiatrikern är i alla fall från Texas och inte östkusten.

1980Medan Volvo GLE nischades åt ett håll så var Volvo GT uppenbarligen något helt annat. Ingen sifferbeteckning nämns här heller. Undrar varför 242 GT klarade sig undan de dubbla amerikastrålkastarna?

1984På 1980-talet gjorde Volvo ett nummer av bilarnas långa livslängd. Det är svårt att tänka sig att något bilmärke skulle göra en motsvarande annons idag. 16 år var den genomsnittliga livslängden för en Volvo jämfört med elva år för genomsnittsbilen. Låter som en kort livstid för en Volvo tycker jag.

1983Jösses anåda! Vilken skillnad mot 1970-talsannonserna. Kan en fyrkant bli sexigare?

1987Inga vita däcksidor, inga dubbla strålkastare. Det unika för nordamerikamarknaden avtog längre in på 1980-talet. Men kromade rails var fortfarande viktigt att visa i annonserna. Ser lite apart ut tycker jag, när allt annat krom försvunnit.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.