Nästa artikel
Jons Motorbygge del 10
Jons motorbygge

Jons Motorbygge del 10

Publicerad 22 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Jon bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL. Tionde delen och ett avgassystem börjar ta form – i England?!

En av de stora fördelarna med att vara Volkswagen typ 3 ägare är att man kan ta del av den gigantiska eftermarknad som uppstått kring Volkswagen typ 1, båda modellerna delar samma grundmotor. En av de komponenter som inte kan användas är avgassystemet. Eftersom kylfläkten är monterad i motorns bakkant passar inte trimavgassystem konstruerade till Volkswagen typ 1. Hittills har marknaden varit tunnsådd med trimavgassystem i vettig kvalitet till Volkswagen typ 3.

Richard Thomas i England är mer känd under artistnamnet Turbo Thomas. Han har sin verkstad i Hanbury, en bit från Birmingham – och där tillverkar han finfina avgassystem till Volkswagen och Porscheägare. På beställning – det är bara att ringa och förklara behoven, så kommer några månader senare prima rörmokeri med posten.

Efter en hastig blick på specifikationerna för min motor bedömde Richard att rostfria rör i 42 millimeter borde vara ”about right”. Till Volkswagen typ 3 erbjuder Richard två olika varianter av grenrör. Den ena varianten spottar avgaserna rakt bakåt. Inte min smak då det innebär att ljuddämpare till viss del hamnar utanför karossen. Det andra grenröret han bygger har flänsen monterad i sidan. I mina ögon en bättre lösning då det blir lättare att trolla bort ljuddämparen.

Avgasgrenrör är en hel vetenskap och lite till. Teorin är att med alla rör lika långa mätt från avgasventil till kollektorn – den punkt där rören sammanstrålar – bildas ett sug i systemet som tömmer cylindrarna på avgaser. Avgassystemet kan faktiskt hjälpa till att dra ny bränsle/luft blandning in i cylindrarna. Längden på rören i systemet bestämmer inom vilket varvtalsområdet suget blir kraftigast.

Det går att räkna sig fram till det perfekta avgassystemet. För den som vill fördjupa sig ordentligt i ämnet kan boken ”Scientific design of exhaust and intake systems” av Philip H Smith och John C Morrison varmt rekommenderas. Den riktar sig kanske främst till motorcykeltrimmare, men teorierna är desamma för en bilmotor.

Nu är det vetenskapligt perfekta avgassystemet ett ganska svåruppnåeligt ideal när motorn ska rymmas i ett motorrum. Särskilt i en folkvagns motorrum. Avgasgrenröret ska helst inte koka oljan i oljefiltret – förvärma kylluften som ska kyla cylindrar och topplock – skrynkla lackeringen på akterspegeln. Nej, det där får Richard klura på.

 


Text Jon Remmers
Foto Richard Thomas

”I look like as if I just got out of prison and my dog does not look any better”, Turbo Thomas visar gärna bilder på sitt hantverk, men det är svårt att fotografera och jobba samtidigt. Mitt avgasgrenrör börjar sitt förhoppningsvis långa liv som en låda rörkrokar.

2.jpgKollektorn är tratten där avgasrören från var cylinder sammanstrålar. De finns att köpa färdiga, men Richard föredrar att bygga själv. Då får han kontroll över kvaliteten. De här gaphalsarna bildar stommen.

3.jpgTig-svets! Tuschmarkeringen visar var flänsen ska sitta, sedan ska rörstumparna kragas ut i ändarna.

Det här är sidan som alla kollektorer ska synas från. Mjuka jämna övergångar är idealet. Tänk aerodynamik!

5.jpgRichard använder en skrotmotor som mula. Något förvirrande kan faktiskt trimmade folkamotorer ha lite olika avstånd mellan avgasportarna. När man ökar slaglängden monterar man längre cylindrar och då hamnar avgasportarna där de hamnar.

6.jpgOrdentliga svetsflänsar. Det blir många krökar i ett grenrör till en folkvagn. Värmekammarna utgår helt. Jag litar istället till bilens Eberspächer. Richard bygger sina system så de kan anpassas till den motor de ska sitta på.

7.jpgAlla delar punktsvetsade och färdiga för helsvetsning. En fördel med rostfritt förutom att det inte rostar är att rören håller värmen på insidan av systemet bättre än vanligt svartstål. Heta avgaser är snabbare. Det minskar också problemen med saker i omgivningen som blir grillade av strålningsvärme.

8.jpgTada! Systemet är färdigbyggt och redo att skickas till Sverige. Den sista biten med ljuddämpare bygger jag själv. Då kan jag anpassa avstånden så allt stämmer med min installation.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.