Med bottendelen kontrollmätt, shimsad, gnuggad och tittad på till förbannelse är det väl bara att smälla dit topparna och vrida på nyckeln? Inte riktigt. Mycket av effekten sitter i topplocken och de förtjänar lite extra uppmärksamhet.
Aluminiumklumparna som följde med min motorsats är så kallade 044-toppar. Till det yttre nästan identiska med standardtopplock och de ryms fint under kylkåporna. Men gjutningen är anpassad för att ge motortrimmare fritt spelrum med slipstiften, de har mer material där man gärna slipar igenom på en originaltopp. De är redan från början avsedda för högre effektuttag än en standardmotor och är förstärkta där originaltopplock ofta spricker.
044-topplock flödar redan rakt ur kartongen bättre än det bästa som suttit i någon Volkswagen Typ 1 i standardskrud. Men mina topplock har gått ett varv till. CB-Performance, firman som sålde motorsatsen har portat dem med en industrirobot. Robotportade toppar är ett mycket kostnadseffektivt sätt att bearbeta topplock och har blivit allt vanligare.
Firman väljer först ut ett topplock med ett lyckat portjobb gjort av människohand. Kanalerna och förbränningsrummets form kopieras in i ett CAD-program. Dataprogrammet skapar en fil med instruktioner till en industrirobot var den ska fräsa och med vilket verktyg. Topplocket monteras därefter i en fixtur, sedan är det bara att trycka på play – någon halvtimma senare är topplocket portat och klart.
Fördelen är att topplocken verkligen blir identiskt portade. Ingen cylinder jobbar bättre än någon annan. Sedan är det verkligen bra portjobb som blir flerfaldigade. Skulle man kvadda ett topplock kan man beställa ett nytt identiskt. Nackdelen är att roboten inte kommer åt i alla vrår och lämnar fula trösklar efter sig. Där måste man själv få på med slipstiftet om man vill trolla fram det allra sista.
Vi tittar lite närmare på vad som följde med motorsatsen. Putsar lite här och lite där
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.