Nästa artikel
Jons Motorbygge del 7 - Oljekoll!
Projektbilar

Jons Motorbygge del 7 - Oljekoll!

Publicerad 22 augusti 2012
Jon bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL – hemma i lägenheten. Sjunde delen

Det ser nästan ut som receptet till en katastrof! Två och en halv liter motorolja ryms i en Volkswagen typ 1 motor. Dessa ska inte bara smörja motorn, de står även för en stor del av motorns kylning via en oljekylare placerad löjligt nära motorns varmaste delar. Lägg därtill att Volkswagen under motorns produktionsliv aldrig lyckades åstadkomma ett riktigt vettigt oljefilter.

Systemet fungerar i en motor på 1200 eller 1300 kubik, till nöds även i det största fabriksutförandet på 1600 kubikcentimeter. Men i grunden är det ett smörj och kylsystem konstruerat för dryga 30 hästkrafter vid 4 000 r/pm.
Det är ganska mycket begärt att samma system ska fungera tillförlitligt i en motor som sparkar ur sig det femdubbla antalet hästkrafter. Dessutom vid ett betydligt högre varvtal. Som tur är har typ 1 motorer trimmats i decennier och det finns flera färdiga lösningar för hur kapaciteten kan ökas.
Ett av de första stegen är att öka oljevolymen med en påbyggnadsoljesump. Längre fram ska motorn även förses med ett riktigt oljefilter.
 
 
Text&Foto Jon Remmers

Oljepickupen sitter i den högra motorblockshalvan. För att fungera med påbyggnadsoljesumpen måste den förlängas.

Med den nya oljesumpen följer ett förlängningsrör och en slangklämma. Amerikansk Mickey Mouse ingenjörskonst. Blotta tanken på att det bara skulle vara en sladdrig slangklämma av skräpkvalitet som förhindrar oljepumpen att suga luft är minst sagt skrämmande.

En gasbrännare kostar från hundralappen. Mässingslod och flussmedel köper man för någon hundralapp till. Sedan är det bara att grilla på. Tanten som glor bakom sina pelargoner i huset mitt emot ignorerar jag.

Nu lossnar inte sugröret i första taget. Flussmedlet är hårt som glas och ska helst inte hamna i oljan. Stålborstas bort med största allvar. Genom att blåsa i rörstumpen och sätta tummen för i andra änden kan jag kontrollera att det verkligen blivit tätt.

I förra delen monterade jag ihop motorblockshalvorna. Sugröret hamnar nu utanför motorblocket.

Den nya oljesumpen byter plats med oljelocket. Oljesilen som normalt sitter under locket utgår. Som tätningsmedel använder jag packningssilikon. Det fungerar sannolikt även med min nya favorit Curil-K2 eller klassiska Permatex Aviation, men silikon fyller bättre och ger förhoppningsvis lite felmarginal.

Muttrarna kommer man åt genom hålet i botten på oljesumpen. Inga konstigheter. Att oljan måste rinna genom en hals ner till påbyggnadssumpen bildar ett effektivt skvalpskott.

Med sumpen monterad hamnar oljelocket ungefär 15 centimeter närmare marken, vilket gör att jag omöjligt kan köra med bilen lika låg som den är nu. Sumpen rymmer 1,5 liter, tillsammans med motorns 2,5 liter blir det en oljevolym på 4 liter. Lägg till det oljefiltrets knappa halvliter så börjar det hela se ganska rimligt ut.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.