Jon bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL – hemma i lägenheten. Sjunde delen
Det ser nästan ut som receptet till en katastrof! Två och en halv liter motorolja ryms i en Volkswagen typ 1 motor. Dessa ska inte bara smörja motorn, de står även för en stor del av motorns kylning via en oljekylare placerad löjligt nära motorns varmaste delar. Lägg därtill att Volkswagen under motorns produktionsliv aldrig lyckades åstadkomma ett riktigt vettigt oljefilter.
Systemet fungerar i en motor på 1200 eller 1300 kubik, till nöds även i det största fabriksutförandet på 1600 kubikcentimeter. Men i grunden är det ett smörj och kylsystem konstruerat för dryga 30 hästkrafter vid 4 000 r/pm.
Det är ganska mycket begärt att samma system ska fungera tillförlitligt i en motor som sparkar ur sig det femdubbla antalet hästkrafter. Dessutom vid ett betydligt högre varvtal. Som tur är har typ 1 motorer trimmats i decennier och det finns flera färdiga lösningar för hur kapaciteten kan ökas.
Ett av de första stegen är att öka oljevolymen med en påbyggnadsoljesump. Längre fram ska motorn även förses med ett riktigt oljefilter.
Text&Foto Jon Remmers
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.