Exakt hur teknikerna på Volkswagen tänkte är inte helt lätt att veta. Men under hela sitt liv i produktion fick aldrig typ 1 motorn något riktigt oljefilter. Istället litade Volkswagen till en tesil i botten av oljetråget och täta bytesintervaller för motoroljan.
Att det var en missräkning illustreras kanske bäst av att när Volkswagen konstruerade nästa generations boxermotorer – de så kallade typ 4 motorerna – så fanns ett riktigt oljefilter med på ritbordet redan från början. Eftermarknaden erbjuder flera lösningar för den som i efterhand vill montera ett oljefilter på en typ 1 motor. Men egentligen är det bara en lösning som har blivit accepterad som riktigt vettig.
Att montera ett oljefilter är inte helt okomplicerat. Olja måste ledas ut ur motorblocket på det ena eller det andra sättet – passera ett filter och därefter ledas tillbaka in i motorn.
Det vanligaste tillvägagångssättet är att man slår ut en plugg i motorblocket ovanför oljepumpen och gängar upp det så en slangkoppling kan skruvas i. Oljepumpens trycksida blockeras med en gängad plugg. Den trycksatta oljan leds istället ut genom ett hål i oljepumpens lock, passerar oljefiltret, eventuellt en extra oljekylare och leds därefter tillbaka till motorn via slangkopplingen som skruvats i motorblocket.
Rörigt? Häng med! Det är betydligt enklare i verkligheten än i text. Den här metoden har egentligen bara en nackdel. Eftersom man borrar och gängar sig in i en av oljekanalerna måste motorn vara demonterad. Borrspån smörjer inte bra.
Text&Foto Jon Remmers
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.