Här kommer ett livstecken från Saab 9000-falangen i Klassikerkampen. Jodå, bilen existerar och fungerar utmärkt och har så gjort i dryga 600 mil sedan inköpet. Det hela känns lite avslaget när Fredrik har exporterat sin Volvo 240 och upplösningen för vår 9000 Turbo 16, "Wennlo", väntar runt hörnet. I nästa nummer av Klassiker reder vi ut begreppen helt och hållet. Saaben kommer hamnar i ett gott hem, vi lovar.
The Bjorns hantering av turbomaskinen - och kanske ännu mer växellådan - har satt sina spår. Grundljudet i lådan är detsamma, lite vinande, men värre är det för synkroniseringen på tvåan. Den mår inte bra. Än värre är allt hår i kupén. Det tog flera timmar att städa ur.
Som ett sista inlägg innan upplösningen kör vi lite lite kändisspan. För att pigga upp. Vår Saab har ju ägts av Sten Wennlo, dåvarande VD på Saab-Scanias personbilsavdelning och prinsessan Lilian har åkt i baksätet med Erik Carlsson bakom ratten. Sånt är ger en bil i 10 000-kronorsklassen extra glans.
Men finns det fler "kändis-9000" därute?
Vi har snuddat vid ämnet tidigare i och med Erik Sätres vita 9000 med rejält plastkit, sannolikt en gång ägd av golfesset Lotta Neumann. Hon hade en Saab till, visar det sig. Det kan vi med säkerhet säga efter att ha finkammat Saabmuseets digra arkiv. MEW675, en vit 9000 Turbo 16 1987 ACC. Idag skrotad på Bromma Bilskrot i Stockholm... äsch.
Här då: DUR 282. En 1987 års 9000 Turbo 16 Ulf Elwing! Japp, sammetsrösten i Sveriges Radio hade kontrakt med Saab på 1980-talet och Elwing, kan vi konstatera, hade smak för välutrustade Saabar. Står enligt Transportstyrelsen idag på Hästbackas Bildelar AB i Avesta. Hmm.
- Det var roligt att höra. Men den är fragmenterad för länge sedan, säger Fabian i butiken.
- Vi pressar två, tre gånger om året. Och den där kom in 2006, så...
Kjerstin Dellerts 9000 1987 är numera en Toyota Carina 1997. En E.
The Superswedes, Borg och Stenmark, körde 900 Turbo i olika utföranden. Vi kan inte låta bli att kolla några högintressanta regnummer av bara farten. Några få av bilarna hade svensk registrering, men icke. En är en numera en Yamaha, en annan en Volvo S40. Sak samma med Carola Häggkvists vita 900 Aero. Borta. Bengt Bedrups 900 även den. Spårlöst borta.
Men Stig Strand då? Han fick klara sig utan turbo, och hans vita 900i -87 står registrerad på Linköpings Kommun, med körförbud 2002. Funktionsstörningar i styrservot är den mildaste anmärkningen i Bilprovningens långa, långa lista.
Ronnie Hellströms 900 Indigoblå 5d GL 1987 då? Den lever! Ta en smygbild på den i Helsingborg, först inskickade bild får en prenumeration. Regnumret är BMR 704.
Vi griper ett sista halmstrå innan den här artikeln fullkomligt havererar. Teknikens Värld utsåg 1985 Saab 9000 Turbo 16 till "Sveriges bästa bil". För att illustrera detta lackerades en bil i svenska flaggans färger. Bilens finns kvar i registret och vi ringer ägaren oavbrutet, men utan att komma fram. Utrustade med kikare beger vi oss ut på fältet, till Solna, där den enligt adressen bör finnas... den kan inte vara så svår att hitta om lackeringen är intakt.
Fruktlöst spanar vi i åtminstone en kvart. Inget. Att bilen varit haft 14 ägare och körförbud sedan 1999 inger inte något större hopp.
Vi vet inte riktigt vad vi vill ha sagt med detta. Mer än att ännu en meningsfull arbetsdag lagts till handlingarna. Se nu till att klistra Ronnies GL!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.