Klassikerkampen närmar sig sitt slut. Från början var tanken att avsluta det hela med en försäljning av de två deltagarbilarna för att kunna jämföra vem som gjort den bästa affären. Men Claes Johanssons Saab 9000 Turbo som blev "kidnappad" och i det närmaste helrenoverad blev så fin att en jämförelse blir omöjlig, dessutom har andra möjligheter öppnat sig.
Volvon däremot, den ska säljas nu.
Det är inte utan att det gör lite ont.
Den 23 maj håller KVD Kvarndammen en hobbybilsauktion - och min Volvo 240 fick tillträde! Ytterligare en bekräftelse på mitt bilval!
Som vanligt är det en internetauktion. Men tidigare på dagen, mellan kl 11-14 hålls en bilträff hos KVD i Åkersberga. Då har du chansen att träffa mig och titta närmare på min projektbil.
Vad som ska hända med Claes Johanssons Saab 9000 Turbo? Det kommer vi att avslöja senare!
Reservationspriset på Volvon är satt till en krona så här har du chansen att köpa en klassiker till sommaren för en struntsumma!
Vad är bra med bilen?
Mycket fin för sin ålder och en bil som får många positiva kommentarer. Prydlig och oskruvad. Fungerar väl. Har haft fyra tidigare ägare och bara gått 12 300 mil. Har varken ungdomifierats eller gubbifierats. Dvs här får du en bil som är så nära hur bilarna såg ut när de rullade ut från Torslanda som möjligt, utan extraljus och dragkrok. Full servicebok och den första registreringshandlingen hör till de dokument som finns. Sommar och vinterdäck ingår.
Vad är dåligt med bilen?
De två största felen är en spricka i vindrutan och ett rosthål i höger tröskel (dåligt, men utan nedslag på besiktningen). Någon liten buckla på baklucka och motorhuv, dåliga lackbättringar -framförallt i de bakre hjulhusen och rostbubblor i dörrarna som målats över med rostskyddsfärg. Rostbubblor på höger och vänster tröskel. Lite rost på fälgarna. Förarsidans stolsvärme fungerar inte.
Kort historik om bilen
Bilens förste ägare var en äldre ingenjör i Skärholmen, han hade bilen i 14 år. Samme mekaniker har servat den i många år. Sedan har tre personer till ägt bilen innan Klassiker köpte den i januari 2010. Klassiker har skrivit om bilen i tidningen under våren men framförallt har dess öden och äventyr beskrivits på vår hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.