Nästa artikel
Klassikerstatuskampen
SAAB MOT VOLVO

Klassikerstatuskampen

Publicerad 8 maj 2010 (uppdaterad 21 juni 2010)
Vad gör en klassiker till en klassiker? Och hur rankar man olika klassiker mot varandra? Svaren får du när det ska avgöras vilken bil som har högst klassikerstatus - Saab 9000 eller Volvo 240?
Att Fredrik köpt bil i bäst skick i Klassikerkampen fastställdes i en
jämn duell för en tid sedan. Fredriks exemplar kammade hem 126 poäng och
vann över Claes bil med 7 poäng. Nu är det dags att avgöra modellernas
klassikerstatus.

Hur fastställer man en bilmodells status som klassiker? frågar du.

Vetenskapligt, givetvis! svarar domaren.

Genom att bedöma en rad detaljer och förhållanden och ranka dessa enligt en strikt mall kommer svaret på frågan om vilken av bilarna som besitter den högsta klassikerstatusen att framstå som kristallklart. Obestridbart.

1. Folklig och kulturell förankring
Vi börjar enkelt: Genom att mäta antal träffar på modellnamnen Volvo 240 respektive Saab 9000 hos Google.
Volvo 240 får 1 550 000 träffar
Saab 9000 får 1 300 000 träffar
På Internet movie var database www.imcdb.org får Volvo 240 20 sidor träffar och Saab 9000 7 sidor träffar. Dessutom förekommer Volvon i proportionellt sett fler "huvudroller".
Ronden går till Volvo 240, 1-0 alltså

2. Produktionstid och produktionsmängd
Ju längre tid en modell tillverkas, desto större chans har den att sätta avtryck i klassikervärlden. Är produktionstiden extremt kort och antalet exemplar mycket få, kan det också innebära en fördel. Men så är inte fallet här.
Saab 9000 tillverkades, 1984-1998, alltså 14 år och i drygt 503 000 exemplar, inte så illa. Men Volvo 240 slår den med råge! Under åren 1974-1993, alltså 19 år, producerades drygt 2,8 miljoner exemplar!
Ronden går till Volvo 240 och nu står det 2-0.

3. Ã-verlevnadstal
Det finns 198 Saab 9000 av 1985 års modell kvar, 174 är avställda. Inte mer än ett 20-tal i trafik alltså. Det finns 2 863 Volvo 244 1986 kvar, 1 374 avställda, omkring 1 500 rullar således fortfarande.
Vad det betyder för klassikerstatusen är osäkert men domaren väljer att utse Saaben till vinnare i denna rond.
Ställningen jämnas ut till 2-1

4. Huvudvändarkoefficient
Hur stor uppmärksamhet väcker den som kör en välvårdad Volvo 244 DL respektive Saab 9000 Turbo hos "vanligt folk på gatan"?
Ett test görs på en av Stockholms trafiktätaste gator, Sveavägen, under rusningstrafik men ger inga säkra resultat. Domaren ser inga munnar som formar "titta där!" med läpparna, inga mobilkameror som hastigt rycks upp, inga barn som rycker sina föräldrar i rocken för att berätta om det stora just skett.
Tillbaka på redaktionen tvingas domaren göra en skönsmässig bedömning och kommer fram till följande: Volvo med sin tio år äldre kaross sticker ut mer i trafikbilden.
3-1 till Volvo alltså.

5. Tekniskt raffinemang
Utan vidare resonemang kan det sägas att Saab 9000 bjuder på mer spännande och framåtblickande teknik än Volvo 240. Kolla bara färddatorn med gröna siffror! Det är inget snack om att Saab vinner ronden och nu står det 3-2.

6. Framgångar inom motorsporten
Saab har deltagit i en och annan biltävling genom åren men 9000 har det varit väldigt tyst runt i dessa sammanhang. Största prestationen är rekordkörningarna på Talladega-banan i USA där man körde 10 000 mil med en snittfart av 213 km/h. En solklar fjäder i hatten!
Volvo 240 har utmärkt sig desto mer inom motorsporten, inte minst genom deltagandet i ETCC och DTM på 1980-talet och det smäller högt. Volvo Original Cup ska vi inte heller glömma. Så trots rekordkörningarna får Saab stryka på foten i denna rond.
4-2 till Fredrik och Volvo således.

7. Servicevänlighet och tillgång på delar
Här har vi redan konstaterat i en duell i gör-det-själv-hallen att Fredriks Volvo var både mekvänligast och enklast att få tag i delar till. Inte oviktigt när det gäller klassikerstatusen.
Ronden går till Volvo och det står 5-2

Det ser alltså ut som om Fredrik vinner med 5-2, Volvo 240 har högre klassikerstatus än Saab 9000. Den ligger några år före Saab och när den blir riktigt accepterad kommer det att finnas bilar kvar att ta hand om. När allmänheten förstår att Saab 9000 är något att spara på kommer det inte att finnas särskilt många att tillgå, i alla fall inte av de tidiga årgångarna.

Men vänta, vi har glömt en gren, nämligen:

8. Den specifika modellens klassikerstatus
Okej, Volvo 240 som modellserie är hetare än Saab 9000. Men när vi går ned på modellnivå, hur ser det ut då? Som vi alla vet kan det ofta vara exemplaret och inte modellen som styr vilken klassiker vi köper och vilket vi inte fastnar för.

8a. Rang i modellprogrammet
Fredriks 244 är en DL, den billigaste varianten i 240-serien 1986. Claes 9000 Turbo 16 var även den bottenmodellen - men också toppmodellen eftersom det 1985 fortfarande bara fanns en 9000 att välja på.
1 poäng till Saab.

8b. Rang på bilmarknaden när den var ny
Att köpa en Volvo 244 DL 1986 var ungefär lika spännande som att lyssna på Ring så spelar vi - i repris. Att synas i en Saab 9000 Turbo 16 var däremot stentufft 1985, det var väntelista på bilarna och hade man en kunde man sälja den för mer än nypriset!
Ytterligare ett poäng till Claes.

8c. Attraktionskraft på samtida entusiaster
Hur många 240-entusiaster drömmer om en vit 244 DL automat utan servo? Väldigt få, de flesta suktar efter en GLT, GLE, GT eller Turbo. Gärna med soltak, läderklädsel och AC.
Saab 9000-entusiasterna är betydligt färre men bland de som finns rankas en tidig bil med tredelad spoiler, rakt avgasrör och trubbnosen högt.
Poäng till Claes igen.

Plötsligt står det 5-5, oavgjort med andra ord.
Slutsats: Fredrik har valt rätt modellserie men på grund av budgettaket fått nöja sig med fel modell. Claes har valt fel modellserie men just därför haft råd att hitta helrätt modell.

Nästa och sista delen i Klassikerkampen blir en övning som inkluderar en hemlig racerförare. Håll koll på www.klassiker.nu!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.