Efter att Bo Legelius utan påtaglig framgång bytt vevstakslager börjar det luta allt mer åt ett motorbyte för att få stil på Pandan. Men hur är skicket på bilen i övrigt? För att få reda på det tar jag hand om den lilla vita.
Provkörningen börjar så sakta hemma på tomten. Drivaxlarna testas mellan björkarna och päronträdet – inget knakande. Bra bromsar, vindrutetorkarna fungerar liksom blinkers. Det känns faktiskt riktigt bra.
Jag kör ner i diket för att se om jag kan ta mig upp. Spaken för fyrhjulsdrift lyfts uppåt, lampan med 4WD-symbolen tänds och den lilla bilen tuggar sig upp genom meterhögt daggfuktigt gräs utan problem.
Därefter är det dags för en tur på landsvägen. Accelerationen är fortfarande mycket blygsam, Pandan är antagligen den slöaste bil jag någonsin kört. Italienarna har på något sinnrikt sätt lyckats koppla bort prestandan i bilen.
Knackandet från motorn hörs tydligast vid fullgasacceleration, liksom vid gassläpp. Även vid Pandans kritiska Machtal om 70 km/h finns ett kontinuerligt knackande.
Färden går till en välrenommerad Fiatmekaniker i närområdet för diagnos. Efter en dryg mil börjar dock tempmätaren sakta sega sig förbi 90–strecket, upp och förbi både 100 och 110 grader innan jag äntligen kommer fram. Första diagnosen blir att elfläkten inte hoppar igång.
En klassisk fulmekning med tvångsmatning från batteriet löser problemet. Tror vi. Efter motorstart och lyssnande med vant motoröra konstaterar den välrenommerade Fiatmekanikern att vevaxeln bör mätas upp liksom vevstakarnas rakhet. Vevlager bör bytas vilket betyder demontering av växellåda.
Domen blir att motorn visserligen går att laga men tidsåtgången för demontering, mätning och montering av nya delar vida överstiger tidsåtgången för ett motorbyte.
Hemfärden sker i moll. Elfläkten brummar tryggt men tempmätaren stiger återigen mot kokpunkten. Är vattenpumpen död?
Med full värme och fläkt lyckas jag dock denna stekheta sommardag hålla nålen i schack och tar mig hem, om än något svettig – kapaciteten i Pandans värmepaket är oanat hög.
Vi har alltså en Panda i gott bruksskick med förtroendeingivande bromsar, koppling och växellåda med goda utsikter att klara en besiktning. Abret är motorn som kan haverera närsomhelst varför nästa steg blir motorjakt. Vem sitter på en FIRE–motor i dokumenterat gott skick?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.