Nästa artikel
L-ite-r-yck-ig-g-i gån-ge-en-en
KLASSIKERKAMPEN

L-ite-r-yck-ig-g-i gån-ge-en-en

Publicerad 18 februari 2010 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Det är turbo-tryck i Claes Saab 9000. Dessvärre också lite turbo-ryck.

Fredriks fokusering på puts och pyssel har ännu inte funnit sin motsvarighet i Saabgaraget. Visst, jag har tvättat min 9000 Turbo onormalt många gånger, men omsorgen har inte ännu riktigt nått tops-läget.

Just nu kör jag hellre. Det faller sig helt naturligt efter att ha köpt en Saab, kanske en lika självklar reaktion som att stänga in sig i ett garage med en tvätthink och en vit Volvo, vad vet jag?

Igår blev det rask 50-milsasväng och det är bara att konstatera att trots 25 år på nacken är Saab 9000 en osedvanligt modern bilupplevelse.

Det var inte med någon större trötthet jag klev ur den totalvinröda kupén, god till mods och med den beroendeframkallande turbokänslan lagrad i muskelminnet. Jag har köpt ett riktigt järn!

Det finns problemområden, det går inte att förneka, och jag ska väl i likhet med Fredrik spalta upp dem så småningom, men just nu överskuggar ett enda skönhetsfel alla de andra.

Ryckigheten.

Kallstart är inga problem och med de temperaturer som bitvis drabbat regionen kan man lugnt påstå att Saaben klarat testerna med beröm. Men tomgången är lite tunn och flämtande. Och när chokeläget väl släpper (kan man säga så om en insprutningsbil?) vill tomgången gärna börja vandra och inte sällan dör motorn helt oprovocerat.

Symptomen hänger sannolikt ihop med den allmänna ryckigheten. Den uppstår i alla fartområden, även sådana som ligger långt bortom Volvo 240 DL-ägarnas begreppsförmåga. I 150 vibrerar det liksom lite högfrekvent, något som försvinner om man matar på en halv centimeter med gaspedalen.
I flytkörning runt 50 kan det bli rena kängrufasonerna.

I min enfald trodde jag att det var relaterat till bilens ganska långa stilleståndsperiod. Men det verkar helt enkelt inte ge med sig.

Ett struntfel hoppas jag, men vad? Några tips från landets 9000-experter?

Det får inte bli dyrt att reparera bara. Så våga inte ens föreslå nått i stil med kopplingsbyte eller total genomgång av växellådan - som för övrigt viner lite grand. Kanske till och med lite väl mycket ...

Det får bli en ny långsväng för lite ytterligare utvärdering.

Huven är lite knepig och behöver justeras in. Vajern mellan de båda huvlåsen är trasig. Någon som har en för en löjligt liten peng?

Här någonstans alstras ryck. Tändkablarna är nya, så dem kan vi utesluta. APC låter avancerat. Kan det vara en sensor?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.