Nästa artikel
Nu byter vi lager på Pandan!
Rädda en Panda del 5

Nu byter vi lager på Pandan!

Publicerad 29 juli 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Nya vevstakslager – ska det få tyst på skramlet? Bo Legelius drar på sig overallen och kryper in under den lilla Pandan.

Efter påfyllning med olja från Lidl gick Pandans motor fint på tomgång men vid uppvarvning avgav den ett metalliskt slammer. Det ljudet kände jag igen. Första gången jag hörde det var för mer än 40 år sedan och då kom det från min just inköpta M.G. TD 1950.

Då hade jag hjälp av en bok som beskrev olika missljud från motorn och dess orsaker. Ljudet stämde in på slitna vevstakslager, defekta vevaxellager ger upphov till ett mer mullrande ljud.

På M.G.n visade det sig att standardlager monterats trots att vevaxeln slipats, då räckte det med att byta vevstakslager till rätt underdimension. Skulle ett byte av lagerskålar funka för Pandan också?

En sats vevstakslager i standarddimension beställdes från GKG Bildelar i Stockholm och den kostade inte mer än 350 kr.

Pandan hissades upp och sedan ett skyddsgaller speciellt för 4WD-modellen lossats gick det snabbt att med mutterdragare lossa oljetråget och ta bort det.

Det kändes stort – det var troligen första mänskliga ingreppet i denna motor som ju på fabriken monterats helt av robotar.

Det fanns gott om metallflisor i oljetråget och också något som såg ut som en metallspiral från en packbox – hur hade den hamnat där? Bäst att förtränga…

Ett efter ett tog jag bort lageröverfallen från vevstakarna. På ettans cylinder fanns det spår av en kraftig varmgång, lagerskålarna hade smält och vevtappen var repad. Den putsade jag upp med smärgelduk men alla spår gick inte bort.

De övriga tre vevtapparna såg ganska bra ut men jag mätte dem inte – jag hoppades på en quick-fix. Med tryckluft och ståltråd försökte jag rensa vevaxelns oljekanaler, de verkade inte blockerade.

Sedan monterade jag de nya lagerskålarna och oljetråget var snart på plats igen. Hela jobbet tog inte mer än 3-4 timmar effektiv tid.

Med allt på plats var det dags att starta motorn. Skulle vår quick-fix-satsning gå hem? Hade vi lyckats renovera motorn för bara 350 kronor?

Motorn startade på första försöket och gick - tyst! Jämn och fin gång, inget lagerskrammel. Otroligt!

Försiktigt gav vi oss iväg på första provturen. Ettan, tvåan, trean - inga problem. Men så provade vi med lite mer belastning och då hördes en mildare version av det tidigare knacket tydligt.

Attans!

OK, det var en chansning, och den gick inte hem. Kanske skulle man skaffa en lagersats i underdimension och byta bara på ettan. Fubbigt men kan funka …

Eller så byter vi hela motorn.

Verkstadshandbok från eBay, lagersats från GKG Bildelar - vi är redo!

Jaha, vad är det här för en konstig ram under motorn?

Aha, det är motorskyddet som 4X4-modellen begåvats med. Det måste bort först.

Nu är tråget borta.

Detta ser inte bra ut.

Lagerskålarna är repiga och fula, en har delvis smält. Olja i motorn, det ska man inte snåla med...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.