På plats i Falun möts vi av Bo Legelius utrustad med dragbil och biltransport samt en dunk med helt ny motorolja inköpt på Lidl(!). Pandan inspekterades på plats innan lastning.
Fem män i olika grad av medelålder nagelfar den lilla bilen under muntra rop. Unika och exklusiva detaljer som dörrsidor i äkta räfflad plåt med stansad Fiat–logga, påkostade Steyr–Puch emblem på bakluckan tillsammans med röda 4x4-emblem i äkta metall på kaross–sidorna var klara pluspoäng.
Dörrar gick att öppna, den läckte inte in vatten och var i ett påtagligt gott skick för sina 22 år på svenska saltvägar. Instrumentpanelen har dessutom en i sidled skjutbar askkopp vilket egentligen är en genialisk idé då framsätespassagerarna aldrig behöver sträcka sig långt ner mot mitten då de ska aska sina rökverk, åtminstone så länge de inte röker samtidigt.
Baksätet saknar askkopp då de enda som får plats där är yngre än tolv år och därmed inte bör röka. På kardantunneln i baksätet finns dessutom ett 12–volts uttag, antagligen för att ladda de satellit–telefoner som Panda–ägarna medförde under upptäcktsresor i Ulan Bator, Sahara och södra Dalarna.
Sony–stereon med kassett är utrustad med adapter i kassett–form för att koppla in externa ljudkällor som CD–spelare och annat modernt vilket upplevs som ett viktigt tillbehör i en fyrhjulsdriven mikrobil. Test med Iphone visar att ny teknologi lätt kan sammanföras med gammal.
Alla viktiga tillbehör fanns således på plats. Det bagatellartade problemet med torr oljesticka och våldsamt knackande motor återstod. Kan det vara så enkelt att det räcker med Lidls multiresistenta olja för att lösa problemet?
Med handkraft baxades den lilla Pandan upp på boggie–släpet för transport till felsökningslokal. Det hela såg lite löjligt ut – ett gigantiskt släp med en Panda lite vårdslöst ställd i en hörnet.
Ska denna vagn åter få sträcka ut på vägarna?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.