Inte mycket har hörts av Klassikers Fiat Panda 4X4 sedan i våras. Besiktning och glada miner förbyttes raskt av stillastående bil i Söderledstunneln under första reportageresan. Det visade sig också bli den sista långresan.
Felet var en bagatell – kontaktstycket till tändspolen glappade och lagades på några minuter genom att bända till metallen. Trots en galant spinnande motor vars gångkultur som på bästa biltidningsjargong kan beskrivas som silkeslen var vårt förhållande redan dödsdömt. Äventyret i Söderledstunneln hade satt alltför djupa spår för att sopas under mattan. Ett sådant svek går inte att komma över utan professionell hjälp.
Under sommaren blev det korta turer ner på vår lilla by för att köpa glass, skjutsa dottern till dagis eller handla. En gång dristade jag mig ut på landsbygden som börjar ungefär två kilometer bort. Känslan liknade den som äventyrare måste känna då de åker sent på kvällen i Sahara utan vatten, karta och kompass och långt till nästa oas. Ensam och näras döden.
Beslutet att sälja var inte svårt att fatta. Att ha en bil vars räckvidd styrs av överkomligt bogseravstånd från hemmet, som numera inte har en tillhörande lada med komplett verkstad utan två motorvärmarplatser utan mekmöjlighet är ingen vits.
Blocketannonsen hann inte ens bli ljummen innan det ringde. Första spekulanten ville ha den som pendlarbil från Stockholms västra förorter in till stan. Jag lyckades övertala honom att inte köpa den med argumentet att ”innan du kommit upp i trettio knyck har du växlat minst två gånger så det blir nog jobbigt att pendla i den”.
Näste spekulant hade redan bestämt sig. Mannen heter Daniel Haglöf och är en av svensk racings mer vassaste förare med framgångar både i Sverige och Tyskland. Redan då vår gode vår gode kontakt Micke i Falun lämnat över bilen till oss var Daniel i kontakt med Micke.
– Jag ringde honom strax efter att ni tagit över bilen, berättar Daniel. Sen dess har jag jagat en Panda och nu dyker den upp igen, skrattar en glad Daniel.
Daniels planer för Pandan är fjärran från vad den ursprungligen byggdes för; den ska bli tävlingsbil! Tävlingsformen heter Drivers Open och går kortfattat ut på att även ytterst motorsvaga bilar har god chans att vinna genom ett handikappsystem. Pandan uppfyller utan problem epitetet ytterst motorsvag.
Återigen associeras vår Panda med optimism; Daniels far Lars Haglöf hämtar bilen och kör upp den till Borlänge. Utan vare sig problem eller fysiska skador.
– Jag fick i femman till sist, den låg längst bort på golvet till höger, berättar Lars då jag pratar med honom i telefon.
Förhoppningsvis ska sagan om Rädda en Panda del 23 handla om lagerkransar, vinnarskumpa och berömmelse. Vi återkommer i ärendet. Kanske.
Text & foto: Staffan Erlandsson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.