Nästa artikel
Oljud är världens lön
KLASSIKERKAMPEN

Oljud är världens lön

Publicerad 21 april 2010 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Fredrik Nyblad har äntligen fått en radio i sin projektbil, Volvo 240 DL. Men att den skulle vina i kapp med motorn och inte gå att stänga av var sidoeffekter som Fredrik inte räknat med.

Hur svårt kan det vara? Om frågan är hur svårt är det att få en radio till en Volvo 240 är svaret: Väldigt svårt, tydligen.

Som jag berättat tidigare har jag på olika vis kommit över tre radioapparater. Den första visade sig vara till 340/740, den andra passade inte heller enligt Lasse Westerberg på företaget Installationsproffsen och den tredje var egentligen lite för ny.

Efter mitt senaste inlägg om radioproblemen hörde många av sig och påpekade att radion som avfärdats av Installationsproffsen visst var till Volvo 240. Bland många andra hörde Dan Brodin som generöst nog skänkt radion till mig av sig och sa att det inte stämde. Han hade själv monterat ur den ur en 240.

Så därför blev det ett nytt besök hos Installationsproffsen som nu monterade bilstereon.

Glatt satte jag bilnyckeln i tändningslåset och körde därifrån ackompanjerad av ett högljutt vinande som ökade med motorvarvet. Frustrerad försökte jag stänga av radion, men det gick inte.

En resa till Södertälje och en resa till Uppsala fick företas i den högljudda bilen, sedan fick jag äntligen köra 240:n till Installationsproffsen igen. Gör om, gör rätt var ordern.

Ett störningsfilter senare så slipper jag vinandet, men radion går fortfarande inte att stänga av. Tricket om jag vill ha tyst är att vrida radion till en frekvens utan sändning…

Lasse Westerberg på Installationsproffsen sätter radion på plats.

Så äntligen! Var var det nu man stängde av den?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.