I väntan på utbytesmotor blir det tid över till annat. En Panda som stått övergiven en vinter på en utomhusparkering i Falun kan behöva både manikyr, pedikyr och algtvätt. På håll ser den helvit ut, vid närmare granskning dyker många nya färger och nyanser upp.
En mörk massa av en levande men för mig okänd art alger har spridit sig i fuktiga och trånga områden på bilen. På motorhuven finns dessutom ett par lämningar av fågelträck, vars gulbruna nyans etsat sig in i lacken. Lacken i övrigt är sådär härligt matt och sträv vid beröring som bara flera år av sol, misshandel och vanskötsel kan locka fram.
Vis av erfarenheten från mitt sista privata bilköp – en ljusblå bil med solidlack som stått avställd nio månader utomhus – laddar jag med det tunga artilleriet direkt; algtvätt! Avfettning må klara mycket men inte biologisk mångfald. Jag slår lite koncentrerad algtvätt på svampen och känner mig som kung över all fastärgad lort på bilen. Det hela påminner om TV-reklamen för rengöringsmedel; ett svep med trasan och flera års stekos är ett minne blott.
Fram med sämskskinnet. Då jag vrider ur det i hinken är det dags för dagens första ångestladddade ögonblick - vattnet är mjölkvitt! Är algtvätt för tungt för en billack? Är det ammoniak i algtvätt? Tog jag fel dunk? Jag löser problemet genom att ignorera det. Fram med rubbing och polermaskin innan det är för sent!
Två vändor med finrubbing och ett lager vax senare glänser bilen för första gången på länge. Lyster i lacken! Jag använder tre olika vinylglansmedel på den svarta plasten och lyckas få bort den där grå nyansen som svart plast gärna får efter 22 år. Knepen att tvätta med t–sprit blandat med glycerol alternativt köra värmepistol slipper jag idag.
Dagens spunkjakt resulterar i en leksakspanda i formgjuten plast, åtta kronor i mynt, ett löst stänskydd, reservtanklock, en adapter till kassettspelaren för yttre ljudkälla, ny kamrem och generatorrem samt fönsterskrapor. En återspegling av tidigare ägare?
En snabb dammsugning och mer vinylglans avslutar dagen. Jag tar ett steg bakåt och förstår hur olika rekondfirmor kan överleva. Några timmars jobb gör underverk med utseendet och hur betraktaren upplever en bils fräschör. Pandan är nu steril och klar för transplantation men var är donatorn? Passar en UNO Turbo-motor? Eller ska det bli 750-kubiksversionen av FIRE-motorn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.