Nästa artikel
Saaben som kom hem
KLASSIKERKAMPEN

Saaben som kom hem

Publicerad 24 juni 2010 (uppdaterad 19 oktober 2017)
Så var Klassikerkampen över även för Saabens del. Efter en minutlång förhandling hamnade Claes Saab 9000 Turbo 16, Wennlo, på Saabs museum i Trollhättan. På vägen dit träffade vi Sten Wennlo.

Det låg  i luften. Efter vårt tidigare besök med Klassikerkampens Saab 9000 Turbo 16 1985 i Saabmuseet i Trollhättan kändes det allt tydligare att detta var den sista felande pusselbiten. Här om någonstans, bland historiska Saabar, borde Wennlo-Saaben få ett nytt hem. 

Museichef Peter Bäckström var inte svårövertalad, han om någon har förstått vilken bristvara fina Saab 9000 har blivit, speciellt av första årsmodellen.

Som av en händelse enades vi om ett pris på 11 658 kronor, vilket gav en god vinst på 1 847 kronor. Som en upplysning kan nämnas att  Klassikerkampens Fredrik Nyblad gjorde en vinst på 1 846 kronor när han sålde sin Volvo 240 DL till Finland.

Själva leveransen till Trollhättan gick via Nyköping, där vi fick en pratstund med Sten Wennlo. Det var under Sten Wennlos VD-tid som Saab sökte samarbetspartners internationellt och när styrelsen fick påstötningar av PG Gyllenhammar om ett sammangående gällde det att komma med ett snabbt motdrag.

 - Jag reste ut i Europa och förde diskreta samtal med flera biltillverkare, bland annat Seat. Jag var ute i flera veckor och det var först när jag träffade folket på Lancia som jag kände att det stämde.

Ur denna första informella kontakt växte snart ett gigantisk industriprojekt som också kom att omfatta Fiat och Alfa Romeo. Sten Wennlo hade att rapportera direkt till Fiats högste chef Agnelli, men också till Wallenberg. Arbetsamma, lärorika, men roliga år, menar Wennlo som fyllde 85 år i maj. Och resultatet blev just Saab 9000. Sten knallar ut och tittar på en av de äldsta existerande.

- Där är den ju...

Det var ett trevligt återseende tyckte Sten och poserade mer än gärna vid sin gamla Saab och att den nu hamnar på företagets eget museum var en extra bonus.

Vi brassade vidare. I komfort, stil och snabbhet. Anlände till Trollhättan där vi genast började frottera oss med de än så länge sällynta exemplaren av nya 9-5 som här och var dök upp i trafiken. På Saabmuseet tog det bara sekunder innan Peter Bäckström ryckt nyckeln ur näven för en grundlig provkörning.

- Lite sliten i växellådan. Och så vindbruset. Men redan 86:orna blev massor av saker bättre, menade Peter och klämde och kände på det något vinda panelerna.

- Turbon laddar inte riktigt bra, men vilken bil! Så modern den känns!

Sedan vidtog tvättningsritualer och en enklare genomgång av dokument. Efter en titt under huven och chassiplåten konstaterade Peter Bäckström att Wennlo-Saaben var äldre än museets egen 9000 Turbo, den allra först serietillverkare. Till saken motbevisats vill vi därmed påstå att Klassikerkampens Saab 9000 är den äldsta existerande över huvud taget.

Ett svårslaget facit i konsten att köpa klassisk bil för max 10 000 kronor.

Men vad nu? Någon har parkerat fel på vårt podium!

Sten Wennlo konstaterar att 60-årspresenten är sig lik.

Halvkombi rules. Sen får Saab av idag säga vad de vill.

Kommer nya 9-5 att betraktas som "Large car". Invändigt alltså?

Museichef Peter Bäckström ger Klassikers Saab 9000 godkänt.

Slutet gott allting gott.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.