Att få tag i nya reservdelar till Projekt Bravo har inte varit några som helst problem, allt jag efterfrågat har dykt upp antingen bra begagnat eller fabriksnytt. De nya delarna har dock uteslutande varit eftermarknadsgrejer, originaldelar i Fordemballage har det varit sämre med.
Därför var glädjen extra stor när jag nyligen på en marknad hittade fyra 12-tums navkapslar i rostfritt. De måste ju vara till Fiesta, någon annan Ford hade väl inte så små hjul?
Visserligen är originalfälgarna med sin kapsyldesign snygga och roliga men lyxkapslarna i Fordpåsar gick ju inte att ignorera. Säljaren var uppriktigt förvånad över mitt intresse och jag fick dem för en hundring styck. Vilket klipp!
När jag kom hem stod bilen på ett annat ställe och jag lade tillfälligt kapslarna på en hylla i garaget. Jag berättade glatt för alla – oavsett om de ville lyssna eller inte – om mitt fynd och gladdes över dagen då jag skulle provmontera dem.
Idag kom den dag då bil och kapslar var på samma ställe och andaktsfullt tog jag ur en av dem ur sin påse. Fyra bultar – check! 12-tum – check! Rätt inpressning – …fail!
Fasiken kapslarna var ju för djupa för bilens hjul, fel offset! De kan inte vara till en Fiesta. Och när jag tänker efter – nog är designen lite mer tidigt 1970-tal än sent?
Men vilka andra Fordar hade 12-tumshjul? Inga väl? Jo faktiskt. En snabb koll i facklitteraturen visar att även Ford Escort Mk 1 fanns med små tolvtummare.
Så nu måste jag väl köpa en sådan också…
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.